Słynny amerykański konstruktor pracuje nad latającą łodzią
Burt Rutan, konstruktor i inżynier lotniczy, buduje nowatorską konstrukcję lotniczą – łódź latającą, zbliżoną konstrukcyjnie do ekranoplanu. Miałaby ona poruszać się zarówno po wodzie, przy użyciu silników turbinowych, jak i lądować i startować w trybie krótkiego startu i lądowania STOL (Short Take-Off and Landing).
Maszyna ta, podobnie jak rosyjskie ekranoplany, wznosiłaby się 20-30 m nad powierzchnię wody, osiągając szybkość do 800 km/h. Mogłaby też dokonywać startów i lądowań STOL; także ze zwykłych lotnisk, przelatując średnie dystanse jak zwykły samolot. Budowa i próby nowej maszyny mają być wykonywane na akwenach niedaleko Coeur d'Alene w północnym Idaho, gdzie znajduje się dom konstruktora.
Samolot byłby wielkości małej łodzi latającej i zabierałby 2-3 osoby. Jak powiedział Rutan portalowi Experimental Aircraft Association, konstrukcja ta powstaje, bowiem „eksploracja małych jezior i rzek samolotem STOL byłaby czymś fantastycznym”. Maszyną Rutana - jako bardzo dobrym projektem samolotu dyspozycyjnego, który mógłby lądować dosłownie wszędzie - już teraz interesują się firmy lotnicze.
Urodzony w 1943 roku Elbert Leander "Burt" Rutan, jest znany z oryginalnych i zarazem udanych konstrukcji lotniczych. W latach 1965-1972 pracował jako projektant - konstruktor dla US Air Force, gdzie uczestniczył w rozwoju McDonnell Douglas F-4 Phantom i pracował w programie statku powietrznego pionowego startu i lądowania LTV XC-142 VSTOL.
W 1974 roku założył swoją pierwszą firmę – Rutan Aircraft Factory – budującą w małych seriach samoloty dla amatorów lotnictwa.
W 1982 roku założył słynną później firmę prototypowych konstrukcji aerokosmicznych - Scaled Composites w Kalifornii. Jej pierwszym dziełem był Voyager – samolot, który w 1986 roku okrążył świat w locie bez tankowania. W 2000 roku firma opracowała Proteusa – kompozytową maszynę o dużej wysokości lotu i zasięgu z dwukadłubowym układem, która miała stanowić platformę dla urządzeń telekomunikacyjnych.
W 2004 roku Scaled Composites zdobyła nagrodę Ansari X-Prize za skonstruowanie pierwszego komercyjnego samolotu kosmicznego SpaceShipOne, który wyniósł pilota ponad umowną granicę przestrzeni kosmicznej. Powiększony model – SpaceShipTwo – ma od 2013 roku dla firmy Virgin Galactic transportować 6 pasażerów-turystów na wysokość 120 km.
W 2005 roku firma skonstruowała samolot GlobalFlyer, który – pilotowany przez Steve’a Fossetta - od 7 do 11 lutego 2006 r. okrążył bez lądowania i tankowania Ziemię.
W połowie obecnego roku Burt Rutan ogłosił rozpoczęcie prac nad hybrydowym samolotem, z cechami samochodu, tzw. latającym samochodem o nazwie model 367, który miałby nie tylko napęd hybrydowy, ale byłby hybrydą samolotu i samochodu ze składanymi skrzydłami, podobnie jak lotniskowcowe konstrukcje z II wojny światowej.
Łódź latająca to najnowszy projekt Rutana. Niewykluczone, że łódź i latający samochód będą miały wspólną część układu konstrukcyjnego. (PAP)
mmej/ agt/
Komentarze