Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śląskie: od marca metropolitalna linia lotniskowa przez centra Zabrza i Bytomia

Obsługę nowych przystanków w centrach Zabrza i Bytomia zakłada zmiana w rozkładzie jazdy jednej z czterech linii metropolitalnych autobusów do lotniska Katowice, która zacznie obowiązywać od 1 marca br. Wydłużenie trasy przełoży się m.in. na dłuższy czas przejazdu do lotniska.

O korekcie poinformowało we wtorek biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zrzeszającej 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego.

Uruchomienie przez Metropolię w listopadzie 2018 r. czterech autobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcie przez nią od początku stycznia 2019 r. organizacji całej komunikacji miejskiej - od trzech dotychczasowych tamtejszych organizatorów.

Autobusy kursujące do portu lotniczego oznaczono symbolami AP1, AP2, AP3 i AP4. Wytyczone dla nich trasy to dla AP1: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy (obecny czas jazdy: 64-76 min), AP2: Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min) oraz AP3: Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy (45-50 min).

W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec; 31-32 min) jest ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżają autobusy.

Jeszcze w ub. roku Metropolia prosiła mieszkańców o wyrażanie opinii nt. działania linii lotniskowych. Odpowiedzią na jedną z najczęściej powtarzających się sugestii pasażerów ma być skierowanie linii lotniskowej z Gliwic (AP1) na dwa nowe przystanki - Zabrze Goethego (dworzec autobusowy) oraz Bytom Dworzec.

Wprowadzenie dodatkowych przystanków na linii AP1 wydłuży czasy przejazdu. Z Pyrzowic do Gliwic z 61 do 76 minut w dni robocze i z 59 do 70 minut w dni wolne. W przeciwnym kierunku z 61 do 73 minut w dni robocze i z 60 do 66 minut w dni wolne.

Będzie to druga korekta rozkładu jazdy linii lotniskowych od momentu ich uruchomienia. W ramach pierwszej 11 lutego na linii AP1 wprowadzono nowy przystanek Gliwice Zajezdnia, uruchomiono dodatkowe nocne kursy na linii AP2, natomiast na linii AP4 zmieniono trasę na terenie Tychów, gdzie pojawił się też nowy przystanek Tychy Hotelowiec.

Za wprowadzenie zmian w rozkładach odpowiedzialna jest jednostka GZM: Zarząd Transportu Metropolitalnego, która od 1 stycznia 2019 r. przejęła organizowanie komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii. ZTM emituje też bilety komunikacji miejskiej.

Do przejazdu liniami lotniskowymi upoważniają bilety 24-godzinne oraz odpowiednie bilety 30- i 90-dniowe. Bilety dobowe mogą być drukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale też m.in. kupowane w automatach Śląskiej Karty Usług Publicznych, kodowane na kartach ŚKUP oraz kupowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Cena biletu 24-godzinnego wynosi 14 zł w wersji normalnej, a także 7 zł w wariancie ulgowym. Bilet ten w trakcie swojej ważności upoważnia do nielimitowanego podróżowania autobusami, tramwajami i trolejbusami na obszarze Metropolii, w tym liniami na lotnisko, a także do jednorazowego przejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie GZM. Tę ostatnią możliwość dodano wraz z uruchomieniem linii na lotnisko.

Metropolia zapowiada, że kolejnych miesiącach wprowadzane będą kolejne udogodnienia. Jedną z nich ma być Metrobilet, czyli wspólna oferta komunikacji miejskiej ZTM i Kolei Śląskich, wypracowywana obecnie w szczegółach na podstawie porozumienia władze GZM, woj. śląskiego i Kolei Śląskich, które podpisano w październiku ub. roku.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony