Próby funkcjonale na ziemi EM-11C Orka Specjal 2
Tak jak informowaliśmy wcześniej ZL M&M uczestniczą w programie ESPOSA (http://www.esposa-project.eu/en/efficient-systems-and-propulsion-for-small-aircraft-2.html).
Miesiąc grudzień jest miesiącem, w którym powoli kończymy zabudowę silników na naszym samolocie oraz kończymy ich próby funkcjonale na ziemi.
W najbliższych dniach odbędzie się kolejny spotkanie z Inspektorami z Urzędu Lotnictwa Cywilnego i tym samym mamy nadzieje otrzymać pozwolenie na rozpoczęcie prób w locie.
Historia Zakładów Lotniczych Margański&Mysłowski sięga roku 1986, kiedy mgr inż. Edward Margański założył "Zakład Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego". Początkowo firma zajmowała się przeglądami i naprawami szybowców drewnianych.
W 1990 roku działalność przedsiębiorstwa rozszerzyła się o projektowanie konstrukcji szybowców. W ciągu zaledwie 26 miesięcy zaprojektowano, zbudowano prototypy, dokonano oblotu, uzyskano Certyfikat Typu oraz wprowadzono do produkcji szybowiec S-1 Swift.
Sukcesy szybowca SWIFT pozwoliły na pozyskanie zamówienia od firmy MDM Ltd. na projekt akrobacyjnego szybowca dwumiejscowego, co doprowadziło do rozpoczęcia prac nad szybowcem MDM-1 Fox. 27 lipca 1994 roku nowy szybowiec otrzymał Certyfikat Typu.
W 1999 roku opierając się na dotychczasowym doświadczeniu oraz zrealizowanych wcześniej pracach wstępnych rozpoczęto prace nad prototypem odrzutowego samolotu szkolno-treningowego - Iskra II z silnikiem o ciągu 1300-1500 kG. Samolot z nową nazwą "Bielik " został oblatany w 2003 roku.
Równolegle do produkcji lotniczej, przedsiębiorstwo uczestniczyło w projektach dotyczących innych obszarów produkcyjnych, jakimi było wytwarzanie łopaty wirnika (średnica 44 m) siłowni wiatrowej z kompozytu zbrojonego włóknem szklanym o mocy 1000 kW.
W 2001 roku rozpoczęto także prace nad nową konstrukcja lotniczą: dyspozycyjnym samolotem EM-11 "Orka", którego oblot nastąpił w 2003 roku. Po budowie kolejnych dwóch prototypów, dwóch egzemplarzy przedseryjnych, przeprowadzeniu szeregu prób naziemnych oraz prób w locie i skompletowaniu dokumentacji dowodowej, 8 kwietnia 2011 roku samolot EM-11C Orka uzyskał Certyfikat Typu.
W roku 2010 wznowiono produkcję szybowca akrobacyjnego MDM-1 Fox.
Obecnie przedsiębiorstwo zajmuje się produkcją szybowców MDM-1 Fox oraz samolotów EM-11C Orka.
Początkiem października 2011r. Zakłady Lotnicze przekształcone zostały w spółkę akcyjną przyjmując pełną nazwę Zakłady Lotnicze Margański&Mysłowski S.A.
Komentarze