Śląskie: od 11 lutego zmiany w rozkładach metropolitalnych linii lotniskowych
O zmianach poinformowało w środę biuro prasowe Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), zrzeszającej 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego.
Uruchomienie przez Metropolię w listopadadzie 2018 r. czterech autobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcie przez nią od początku stycznia 2019 r. organizacji całej komunikacji miejskiej - od trzech dotychczasowych tamtejszych organizatorów.
Autobusy kursujące do portu lotniczego są oznaczone symbolami AP1, AP2, AP3 i AP4. Ich trasy to dla AP1: Gliwice Plac Piastów – Zabrze Multikino – Bytom Karb – Piekary Śląskie Szarlej Kaufland – Pyrzowice Port Lotniczy (obecny czas jazdy: 64-76 min), AP2: Katowice Dworzec – Katowice Sokolska – Katowice Strefa Kultury – Sosnowiec Dworzec PKP – Będzin Stadion – Pyrzowice Port Lotniczy (54-65 min) oraz AP3: Katowice Dworzec – Pyrzowice Port Lotniczy (45-50 min).
W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP – Katowice Giszowiec Osiedle – Katowice Dworzec; 31-32 min) jest ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżają autobusy.
Jeszcze w ub. roku Metropolia prosiła mieszkańców o wyrażanie opinii nt. działania linii lotniskowych. „Po niemal trzech miesiącach dokonujemy pierwszych zmian, które zostały opracowane na podstawie naszych obserwacji, a także konsultacji z pasażerami” - wskazał cytowany w środowej informacji dyrektor departamentu transportu i komunikacji GZM Lucjan Dec.
Na dwóch liniach pojawią się dwa dodatkowe przystanki: autobus AP1 zatrzyma się na przystanku Gliwice Zajezdnia, a autobus linii AP4 na przystanku Tychy Hotelowiec (w Tychach wydłuży się nieco trasa przejazdu). Oprócz tego na wszystkich liniach zaplanowano korekty godzin odjazdów; nieco skrócono też czasy przejazdu (dla AP1 o ok. 5 min; AP2 – 2-4 min.; AP3 – 6-7 min; AP4 – 1 min.).
Na prośbę pasażerów uruchomione zostaną też dodatkowe nocne kursy linii AP2, jadącej z Katowic przez Sosnowiec i Będzin - aby dopasować się do porannej fali odlotów. Do jej obsługi zostaną przesunięte autobusy, które do tej pory jeździły na linii AP3 (linia ta w nocy nie będzie jeździła).
„To pierwsza korekta w rozkładzie jazdy metropolitalnych autobusów na lotnisko. Kolejna, większa zmiana zostanie wprowadzone na początku marca. Będzie ona dotyczyć linii AP1, w tym m.in. obsługi przystanków w centrum Zabrza i Bytomia” - zasygnalizowała dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego Małgorzata Gutowska.
Za wprowadzenie zmian w rozkładach odpowiedzialna jest właśnie jednostka GZM pod tą nazwą, która od 1 stycznia 2019 r. przejęła organizowanie komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii. ZTM emituje też bilety komunikacji miejskiej.
Do przejazdu liniami lotniskowymi upoważniają bilety 24-godzinne oraz odpowiednie bilety 30- i 90-dniowe. Bilety dobowe mogą być drukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale też m.in. kupowane w automatach Śląskiej Karty Usług Publicznych, kodowane na kartach ŚKUP oraz kupowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych.
Cena biletu 24-godzinnego wynosi 14 zł w wersji normalnej, a także 7 zł w wariancie ulgowym. Bilet ten w trakcie swojej ważności upoważnia do nielimitowanego podróżowania autobusami, tramwajami i trolejbusami na obszarze Metropolii, w tym liniami na lotnisko, a także do jednorazowego przejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie GZM. Tę ostatnią możliwość dodano wraz z uruchomieniem linii na lotnisko.
Metropolia zapowiada, że kolejnych miesiącach wprowadzane będą kolejne udogodnienia. Jedną z nich ma być Metrobilet, czyli wspólna oferta komunikacji miejskiej ZTM i Kolei Śląskich, wypracowywana obecnie w szczegółach na podstawie porozumienia władze GZM, woj. śląskiego i Kolei Śląskich, które podpisano w październiku ub. roku.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ drag/
Komentarze