Samolot polskiej produkcji uznany za najbrzydszą maszynę w historii lotnictwa

Samolot rolniczy PZL M15 w locie (Źródło: archiwum samolotypolskie.pl)

Odrzutowy samolot rolniczy M-15, który w latach 70. był produkowany w Mielcu, został wskazany przez amerykański magazyn „Popular Mechanics” jako najbrzydszy samolot na świecie. Co ciekawe obiegowa nazwa tej maszyny brzmi Belphegor – tak samo jak imię słynnego upiora z Luwru.

„Samoloty tworzone za żelazną kurtyną zazwyczaj nie były szczególnie ładne. Ale spośród wszystkich dziwacznych aeroplanów z państw Układu Warszawskiego żaden w swej brzydocie nie może się równać z M-15 Belphegor” – napisał dziennikarz ukazującego się od 118 lat magazynu „Popular Mechanics”.

M-15 produkowany był w zakładach WSK-Mielec, był eksportowany do Związku Radzieckiego. Jego pomysłodawcą był radziecki inżynier Riamir Izmajłow. Belphegor przeszedł do historii jako jedyny na świecie odrzutowiec rolniczy, a także jako jeden z dwóch odrzutowców dwupłatowych.

Samolot był przeznaczony do robienia oprysków z powietrza. Zabierał prawie trzy tony chemikaliów w dwóch ogromnych zbiornikach i rozprowadzał je za pomocą sprężonego powietrza. Dwupłatowy odrzutowiec okazał się jednak porażką. Jak zauważa dziennikarz „Popular Mechanics”, M-15 był „najwolniejszym samolotem świata” i „najcięższym dwupłatowcem” w historii, spalał też ogromne ilości paliwa i był niebezpieczny w użytkowaniu.

Władze ZSRR, które zleciły produkcję M-15 zakładom w Mielcu, miały w planach zamówienie około 3000 sztuk tej maszyny. Problemy, jakie stwarzała eksploatacja tego samolotu sprawiły jednak, że w roku 1981, po pięciu latach produkcji, zrezygnowano z tego projektu. Z taśm montażowych mieleckich zakładów zjechało zaledwie od 120 do 175 Belphegorów.

Źródło: PAP
comments powered by Disqus