Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rząd przyjął projekt ustawy otwierający drogę do prywatyzacji LOT-u

Rząd przyjął we wtorek projekt ustawy umożliwiającej sprzedaż większościowego pakietu akcji PLL LOT, jednak nie oznacza to automatycznej utraty kontroli Skarbu Państwa nad spółką - poinformował resort skarbu. Zmiana prawa otwiera drogę do prywatyzacji LOT.

Rada Ministrów przyjęła we wtorek ustawę uchylającą przepisy o PLL LOT. Dotychczas Skarb Państwa był zobowiązany do zachowania pakietu 51 proc. akcji Polskich Linii Lotniczych LOT. Według resortu "przekładało się to na mniejsze zainteresowanie potencjalnych inwestorów".

"Ustawa o uchyleniu ustawy o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT umożliwia sprzedaż większościowego pakietu akcji narodowego przewoźnika, jednak nie oznacza automatycznej utraty kontroli Skarbu Państwa nad spółką" - czytamy w komunikacie MSP. Po uchyleniu ustawy, przyszłe decyzje właścicielskie będą nadal podlegały ograniczeniom m.in. prawa wspólnotowego.

"Prywatyzacja PLL LOT to element głębokiej restrukturyzacji spółki. Teraz inwestor, kupując spółkę, będzie samodzielnie decydował o jej przyszłości. Skarb Państwa będzie mógł zaoferować większościowy pakiet akcji, a to daje szansę na zainteresowanie stabilnego i silnego inwestora, branżowego lub finansowego, który zapewni PLL LOT dynamiczny rozwój i pozwoli spółce skutecznie konkurować z innymi przewoźnikami w Polsce i w Unii Europejskiej" - powiedział cytowany w komunikacie minister skarbu Mikołaj Budzanowski.

Budzanowski zaznaczył, że resort ma wstępnie określone warunki sprzedaży spółki. "Zależy nam, by zachować markę i tożsamość krajowego przewoźnika. Ważne jest także utrzymanie portu przesiadkowego w Warszawie, gdyż LOT generuje 45 proc. ruchu na lotnisku Chopina. Istotne będzie także pozostawienie siedziby spółki w stolicy. Podobne procesy zakończyły się sukcesem na zachodzie Europy, tak jak w przypadku sprzedaży Austrian Airlines. Przykłady europejskich przewoźników pokazują, że taka prywatyzacja jest możliwa również w przypadku LOT-u" - przekazał szef MSP.

Resort przypomniał, że 20 marca 2013 r. PLL LOT złożył w MSP plan restrukturyzacji. Do 20 czerwca br. spółka ma przesłać dokument do Komisji Europejskiej, jednak resort skarbu pracuje nad tym, aby stało się to szybciej.

"Plan restrukturyzacji zawiera m.in. optymalizację siatki połączeń, struktury floty i skorelowanego z tym zatrudnienia. Zakresem planu objęte są także inicjatywy kosztowe i przychodowe, skutkiem których ma być odzyskanie przez LOT trwałej rentowności i konkurowania na rynku" - czytamy.

W uzasadnieniu do projektu ustawy podkreślono, że wymogi odnoszące się do struktury własności i kontroli unijnych przewoźników lotniczych uregulowane zostały na poziomie Unii Europejskiej w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 24 września 2008 r. "Z treści art. 4 rozporządzenia wynika, iż państwa członkowskie UE lub obywatele tych państw, powinni posiadać ponad 50 procent udziałów w przedsiębiorstwie oraz skutecznie je kontrolować - bezpośrednio lub pośrednio poprzez jedno lub więcej przedsiębiorstw pośredniczących, z wyjątkiem przypadków zgodnych z postanowieniami umowy z państwem trzecim, których Wspólnota jest stroną" - podano.

Resort podkreślił, że Komisja doprecyzowała, iż kryterium struktury własności będzie spełnione, jeżeli przynajmniej 50 proc. plus jedna akcja będą w posiadaniu państwa członkowskiego UE. Pozostałe akcje mogą być w posiadaniu inwestorów z państw trzecich.

PLL LOT działa w oparciu o ustawę z 14 czerwca 1991 r. o przekształceniu własnościowym przedsiębiorstwa państwowego Polskie Linie Lotnicze LOT. Zakłada ona, że w przypadku pozyskania inwestora dla polskiego przewoźnika, Skarb Państwa zachowuje co najmniej 51 proc. akcji PLL LOT.

Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji LOT, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników. (PAP)

aop/ pad/ bk/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony