Rozpoczęły się regionalne konsultacje ws. Programu CPK
Spotkanie w Poznaniu było pierwszym z planowanych spotkań w ramach kolejowych uzgodnień inwestycyjnych CPK z reprezentantami organów administracji rządowej, samorządów województw i władz miast. W rozmowach z przedstawicielami spółki CPK uczestniczyli m.in. wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann, marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak i wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.
Jak podano w przekazanym w poniedziałek PAP komunikacie, w trakcie spotkania rządowy inwestor przedstawił poziom zaawansowania prac przygotowawczych do budowy linii kolejowych na terenie Wielkopolski.
"Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego robi niezwykłe wrażenie i z całą pewnością można stwierdzić, że ma charakter skoku cywilizacyjnego. Z perspektywy Wielkopolski CPK oznacza wiele zmian, przede wszystkim w obszarze infrastruktury kolejowej, a ta wymaga wielopoziomowej współpracy na różnych szczeblach administracji. Dlatego takie spotkania jak dziś są konieczne i cieszę się, że udało nam się, mimo różnic politycznych, merytorycznie podejść do tematu" – powiedział w poniedziałek wojewoda wielkopolski Zbigniew Hoffmann.
W komunikacie podkreślono, że budowa linii dużych prędkości z Poznania i Kalisza do CPK i Warszawy pozwoli przejechać ze stolicy kraju do stolicy Wielkopolski w czasie poniżej 2 godzin.
"Zamierzamy konsultować przebieg planowanych linii kolejowych, omawiać potrzeby transportowe mieszkańców i lokalne uwarunkowania środowiskowe. Regionalne konsultacje strategiczne, w które włączamy przedstawicieli samorządów, będą kontynuowane, a ich celem jest ustalenie optymalnego przebiegu linii – powiedział pełniący obowiązki prezesa CPK Piotr Malepszak.
W ramach regionalnych konsultacji strategicznych spółka CPK planuje spotkania w kolejnych województwach. Po ich zakończeniu przeprowadzi analizę lokalizacyjną, w ramach której zostanie przedstawiony przebieg linii kolejowych. Kolejnym etapem będą dodatkowe - zaproponowane przez CPK - lokalne konsultacje społeczne dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Jak podkreślono w komunikacie prasowym, głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej, czyli dokumentu przesądzającego o przebiegu linii.
W ramach Programu CPK w województwie wielkopolskim planowana jest budowa 196 km nowych linii. Według założeń inwestora, prawie 2/3 mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną Wielkopolski.
Według założeń, w Wielkopolsce w ramach Programu CPK powstanie linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz – Poznań.
"To zadanie w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości Warszawa – CPK – Łódź –Poznań / Wrocław, która od swojego kształtu jest nazywana igrekiem. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tym odcinku to co najmniej 250 km/h. To fragment tzw. szprychy nr 9 w ramach Programu CPK" – podano w komunikacie. W regionie powstać ma również linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, która jest elementem szprychy nr 1 prowadzącej z CPK przez Płock, Toruń i Bydgoszcz w kierunku Koszalina.
Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h będzie możliwe osiągnięcie czasu przejazdu z Poznania do Łodzi 1 godz. 5 min. - dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 20 min. Dojazd do CPK zabierze 1 godz. 40 min., a do Warszawy 1 godz. 55 min. Z Kalisza pasażerowie będą mogli dojechać do Łodzi w 35 min., do CPK w 1 godz. 10 min., a do Warszawy w 1 godz. 25 min.
Łącznie w ramach kolejowej części Programu CPK planowana jest budowa ponad 1,6 tys. km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy.
"W ramach tzw. etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Zakończenie pozostałych inwestycji kolejowych wpisuje się w horyzont czasowy do 2040 r. Każda z 10 kolejowych +szprych+, prowadzących do CPK, będzie składać się z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury" - podano w komunikacie.
Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe. W kwietniu Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie, na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi obecnie ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ skr/
Komentarze