Rosja: awaryjne lądowanie pasażerskiego Airbusa, są ranni
Samolot Airbus A321-100, numer rejestracyjny VQ-BOZ, lecący z Portu Lotniczy Żukowski położonego na południowy wschód od Moskwy (Rosja) do Symferopola (Ukraina), w czwartek rano lądował awaryjnie w rejonie lotniska Żukowski pod Moskwą.
Na pokładzie samolotu Uralskich Linii Lotniczych znajdowały się 233 osoby (226 pasażerami i siedmiu członków załogi).
Samolot początkowo wzniósł się na wysokość 750 stóp około 06:15L (03:15Z). A321-100 zderzył się ze stadem ptaków, co spowodowało uszkodzenie obu silników (CFM56).
Samolot lądował bez wyciągniętego podwozia na polu kukurydzy około jednego kilometra od początku pasa startowego lotniska. Oba silniki zostały wyłączone tuż przed przyziemieniem. Samolot został poważnie uszkodzony.
(fot. AVH/Google Earth/avherald.com)
Agencja TASS poinformowała, że silniki zapaliły się i jeden z nich odpadł w czasie lądowania. Na pokładzie samolotu nie doszło do pożaru – podano.
Wszyscy pasażerowie zostali sprawnie ewakuowani. Do 74 wzrosła liczba osób, które musiały skorzystać z pomocy medycznej po porannym awaryjnym lądowaniu. Wśród 74 osób, które odniosły obrażenia, jest 19 dzieci. Wcześniej informowano o dziesięciu osobach rannych, w tym trojgu dzieciach. Poszkodowani pasażerowie zostali natychmiast zabrani do placówki medycznej. Pozostali pasażerowie zostali zabrani z powrotem na lotnisko Żukowski.
Media rosyjskie piszą o bohaterskiej postawie pilotów, którym udało się uratować życie pasażerów, lądując bez wysuniętego podwozia i z paliwem w bakach na polu kukurydzy.
Premier Dmitrij Miedwiediew polecił swoim podwładnym przygotowanie dokumentów w celu odznaczenia pilotów samolotu.
Dziennik „Kommiersant” poinformował, że 41-letni kapitana samolotu Jusupow jest synem pilota wojskowego i sam chciał latać na wojskowych maszynach, ale został odrzucony przez komisję medyczną. Skończył studia prawnicze i przez kilka lat pracował w tym zawodzie, ale wrócił do latania. W 2013 r. rozpoczął pracę dla uralskiego przewoźnika. W ubiegłym roku ukończył drugie studia – aeronawigację.
Rosyjscy eksperci lotniczy zwracają w swoich wypowiedziach dla mediów uwagę, że stada ptaków mogły się znajdować w pobliżu lotniska z powodu znajdujących się tam wysypisk śmieci.
Powołano specjalną komisję do zbadania wypadku.
Metary:
UUBW 150500Z 14004MPS CAVOK 20/17 Q1007 R30/010060 NOSIG=
UUBW 150430Z 12003MPS CAVOK 18/16 Q1008 R30/210250 NOSIG=
UUBW 150400Z 12003MPS 9999 FEW009 17/15 Q1008 R30/210250 NOSIG=
COR UUBW 150330Z 11004MPS 9000 FEW009 16/15 Q1008 R30/210250 NOSIG=
UUBW 150300Z 11004MPS CAVOK 15/14 Q1008 R30/210250 NOSIG=
UUBW 150230Z 11004MPS CAVOK 15/14 Q1009 R30/210250 NOSIG=
UUBW 150200Z 10004MPS CAVOK 16/14 Q1009 R30/210250 NOSIG=
UUBW 150130Z 11005MPS 9999 SCT040CB 16/14 Q1009 R30/210250 NOSIG=
UUBW 150100Z 11006MPS 7000 -TSRA SCT014CB 16/15 Q1009 R30/010060 NOSIG=
UUBW 150030Z 11005MPS 090V200 9999 TS BKN057CB 15/13 Q1010 R30/010060 TEMPO 2500 -TSRA BKN015CB=
Więcej informacji na stronie: www.avherald.com
Komentarze