Raport nt. realizacji zaleceń ws. przelotów nad terenami konfliktów
Dokument zatytułowany "Latanie nad strefami konfliktów - dodatkowe zalecenia wypływające ze śledztwa +Katastrofa MH17+" jest pokłosiem dochodzenia w sprawie zestrzelenia 17 lipca 2014 roku nad wschodnią Ukrainą malezyjskiego samolotu pasażerskiego, w którego szczątkach zginęło 298 osób, w większości Holendrów.
Raport podsumowuje zmiany, jakie zaistniały w cywilnym transporcie powietrznym w efekcie opublikowanego w październiku 2015 roku podstawowego raportu OVV na temat tego wypadku, gdzie znalazło się także jedenaście zaleceń, ukierunkowanych na minimalizowanie ryzyka.
Jak zaznaczył OVV, podjęto szereg przedsięwzięć prewencyjnych, ale trudno określić, w jakim stopniu zwiększyły one bezpieczeństwo przewozów, choć "branża już nie zakłada, że otwarta przestrzeń powietrzna nad strefą konfliktu faktycznie gwarantuje bezpieczny przelot". Brak jednolitego systemu oceny ryzyka sprawia, że decyzje poszczególnych przewoźników dotyczące unikania przelotów nad określonymi obszarami bywają różne.
"Rozmaite instytucje podejmowały kroki na rzecz poprawy zarządzania ryzykiem związanym z lataniem nad strefami konfliktów. Niemniej proces dostosowania norm Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) do aktualnych wymagań nie został jeszcze zakończony. Ponadto modyfikacje te należy wprowadzić do ustawodawstwa poszczególnych państw" - wskazuje raport. (PAP)
dmi/ mc/
Komentarze