Raport: flota bliskowschodnich przewoźników wzrośnie dwukrotnie do 2036 r.
Według Airbusa do 2036 r. na Bliskim Wschodzie będzie potrzebnych ok. 2590 nowych samolotów.
"520 zastąpi samoloty starszej generacji, 2070 obsłuży rosnący ruch, a 730 ma pozostać w służbie w analizowanym okresie. Zapotrzebowanie obejmuje 1080 samolotów szerokokadłubowych, taką samą liczbę samolotów wąskokadłubowych (1080) oraz 430 bardzo duże samoloty" - czytamy w komunikacie Airbusa.
Ogółem, przyszłą wartość popytu na bliskowschodnią flotę, Airbus szacuje na 600 mld dol.
"Obecnie przewoźnicy z Bliskiego Wschodu oczekują na realizację 1319 zamówień, w tym na 687 samolotów wąskokadłubowych, 409 szerokokadłubowych i 162 bardzo duże" - szacuje koncern lotniczy.
Według Airbusa ruch pasażerski na Bliskim Wschodzie ma rosnąć o 5,9 proc. rocznie do 2036 r., znacznie powyższej globalnej średniej (4,4 proc.). Ruch między tradycyjnymi rynkami będzie rósł w jednostajnym tempie, a najwyższych wzrostów oczekuje się na trasach do Ameryki Łacińskiej (8,5 proc. rocznie do 2036 r.).
Z kolei, globalny ruch towarowy ma rosnąć o 3,8 proc. rocznie do 2036 r. Wzrost ruchu towarowego z regionu ma być najwyższy między Bliskim Wschodem a Azją i Pacyfikiem, o 4,0 proc. rocznie do 2036 r.
"Dziś 30 proc. ludzi na rynkach wschodzących, takich jak Indie, Chiny i niektóre kraje ASEAN (Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo-Wschodniej - PAP), odbywa przynajmniej jedną podróż lotniczą, a odsetek ten ma wzrosnąć do nieco ponad 80 proc. w 2036 r." - czytamy.
Jak informuje Airbus, obecnie na świecie jest 58 lotniczych mega-miast, z których co dzień wylatuje ponad milion pasażerów lotów dalekodystansowych. Według firmy do 2036 r. będzie 95 mega-miast realizujących 98 proc. światowych połączeń dalekodystansowych. Obecnie na Bliskim Wschodzie znajduje się pięć mega-miast, a liczba ta ma wzrosnąć do 11 w następnych 20 latach.
Airbus, to europejski koncern lotniczy z siedzibą koło Tuluzy we Francji. Produkuje takie samoloty, jak m.in. A320, A320neo czy A350. W 2016 roku koncern zarobił 995 mln euro netto. Na początku roku Airbus informował, że w tym roku planuje dostarczyć ponad 700 samolotów pasażerskich liniom lotniczym. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
edytor: Anna Mackiewicz
aop/ amac/
Komentarze