Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rakiety wielokrotnego użycia

Komercyjne konsorcjum rakietowe SpaceX opracowuje dla swoich rakiet Falcon 9 technologię wielokrotnego użycia członów głównych. Mają być one sprowadzane na Ziemię i lądować na polu startowym – poinformował magazyn New Scientist.

Obecnie w rakietach wielostopniowych, z wyjątkiem ostatniego stopnia, którym jest najczęściej statek transportowy bądź załogowy, I i II stopień ulegają spaleniu atmosferze, a ich resztki wpadają do oceanu.

Według SpaceX zastosowanie tego typu technologii znacznie podnosi koszty eksploracji Kosmosu i transportu ładunku użytecznego na orbitę, poprzez produkowanie statków jednorazowego użytku.

Firma opracowuje dla swoich rakiet Falcon 9 rozwiązanie odmienne. Stopień główny rakiety będzie wyposażony we własny układ nawigacyjny i kierowania, osłonę termiczną i system wysuwanych podpór kratownicowych – podobnie jak w księżycowym lądowniku LEM. Odłączenie nie będzie następować po całkowitym wypaleniu paliwa, ale w momencie, kiedy w stopniu głównym zostanie ilość wystarczająca na sprowadzenie go z powrotem na Ziemię.

Po odłączeniu nastąpi zapłon małych silników manewrowych, odwracających człon główny. Wejdzie on w atmosferę i w trakcie opadania będzie hamowany kilkusekundowym ciągiem silników – głównego i manewrowych. Nad polem startowym nastąpi zapłon silnika głównego, przy pomocy którego człon główny wyląduje, używając do stabilizacji kratownicowych podpór, podobnie jak lądowniki księżycowe czy marsjańskie NASA.

Po sprawdzeniu osłony termicznej oraz silnika, złożeniu z członem transportowym i załogowym oraz napełnieniu paliwem Falcon 9 będzie gotów do powtórnego lotu. Według SpaceX, człony głównego wielokrotnego użytku będą w stanie wykonać przynajmniej po kilka lotów na orbitę. (PAP)

mmej/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony