PZL Świdnik rozszerza współpracę z AgustaWestland
Produkcję podzespołów do śmigłowca AW 101 wytwarzanego przez włosko-brytyjski koncern AgustaWestland uruchomią zakłady PZL Świdnik – poinformowała świdnicka spółka w komunikacie przekazanym PAP w poniedziałek.
AW 101 będzie kolejnym śmigłowcem AgustyWestland powstającym przy udziale PZL Świdnik. Początkowo współpraca ma dotyczyć budowy płyt sufitowych oraz zespołu rampy transportowej. Produkcja pierwszych elementów ma ruszyć w grudniu tego roku. Trwają rozmowy na temat możliwości produkcji kolejnych fragmentów tego śmigłowca w Świdniku.
Prezes świdnickiej wytwórni Mieczysław Majewski podkreślił, że nowa umowa wiąże się zarówno z transferem pracy, jak i nowych technologii do PZL Świdnik. "AW 101 to znany na całym świecie śmigłowiec i jesteśmy dumni z tego, że wkrótce zaangażujemy się w jego produkcję. W obecnych warunkach gospodarczych ważne jest, abyśmy mogli liczyć na naszych wieloletnich partnerów, takich jak AgustaWestland" – cytuje komunikat wypowiedź Majewskiego.
Jak przekazał PAP dyrektor przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce Matthew Harvey, umowa o współpracy przy produkcji AW 101 zawiera tzw. klauzulę zmiany właściciela, która dopuszcza możliwość jej rozwiązania w przypadku zmiany większościowego akcjonariusza w świdnickiej spółce. AgustaWestland, najważniejszy odbiorca części lotniczych wytwarzanych w PZL Świdnik, stara się o przejęcie świdnickich zakładów. Agencja Rozwoju Przemysłu, która chce sprzedać większościowy pakiet akcji PZL Świdnik, poinformowała niedawno, że pierwszeństwo w negocjacjach ma konkurent AgustyWestland - czeska spółka Aero Vodochody.
Śmigłowiec AW 101 jest największą, trzysilnikową, maszyną sprzedawaną przez AgustaWestland od 1999 r. Wykorzystywany jest już w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Kanadzie, Portugalii, Danii i Japonii. Dotychczas dostarczono ponad 130 śmigłowców, które pełnią misje poszukiwawczo-ratownicze, służą do transportu żołnierzy, VIP-ów, a także do walki z okrętami podwodnymi. AW 101 jest w stanie zabrać na pokład 27 w pełni wyposażonych żołnierzy lub do 40 pasażerów.
W ciągu 13 lat współpracy PZL Świdnik z AgustaWestland wdrożono w Świdniku produkcję kadłubów śmigłowców modeli AW119, AW109 Power, AW109 LUH, Grand i AW139. Kabina tego ostatniego modelu została zaprojektowana przez świdnickich konstruktorów. Świdnicka wytwórnia produkuje obecnie około 170 kadłubów śmigłowców AgustaWestland rocznie. Wartość dostaw w 2008 roku osiągnęła ponad 150 mln złotych i stanowiła niemal jedną trzecią ogółu sprzedaży fabryki. Cała wartość sprzedaży PZL Świdnik w ubiegłym roku sięgnęła 420 mln zł, a zysk netto – 4,6 mln zł. Zakłady zatrudniają ponad 4 tys. pracowników.
AW 101 będzie kolejnym śmigłowcem AgustyWestland powstającym przy udziale PZL Świdnik. Początkowo współpraca ma dotyczyć budowy płyt sufitowych oraz zespołu rampy transportowej. Produkcja pierwszych elementów ma ruszyć w grudniu tego roku. Trwają rozmowy na temat możliwości produkcji kolejnych fragmentów tego śmigłowca w Świdniku.
Prezes świdnickiej wytwórni Mieczysław Majewski podkreślił, że nowa umowa wiąże się zarówno z transferem pracy, jak i nowych technologii do PZL Świdnik. "AW 101 to znany na całym świecie śmigłowiec i jesteśmy dumni z tego, że wkrótce zaangażujemy się w jego produkcję. W obecnych warunkach gospodarczych ważne jest, abyśmy mogli liczyć na naszych wieloletnich partnerów, takich jak AgustaWestland" – cytuje komunikat wypowiedź Majewskiego.
Jak przekazał PAP dyrektor przedstawicielstwa AgustaWestland w Polsce Matthew Harvey, umowa o współpracy przy produkcji AW 101 zawiera tzw. klauzulę zmiany właściciela, która dopuszcza możliwość jej rozwiązania w przypadku zmiany większościowego akcjonariusza w świdnickiej spółce. AgustaWestland, najważniejszy odbiorca części lotniczych wytwarzanych w PZL Świdnik, stara się o przejęcie świdnickich zakładów. Agencja Rozwoju Przemysłu, która chce sprzedać większościowy pakiet akcji PZL Świdnik, poinformowała niedawno, że pierwszeństwo w negocjacjach ma konkurent AgustyWestland - czeska spółka Aero Vodochody.
Śmigłowiec AW 101 jest największą, trzysilnikową, maszyną sprzedawaną przez AgustaWestland od 1999 r. Wykorzystywany jest już w Wielkiej Brytanii, Włoszech, Kanadzie, Portugalii, Danii i Japonii. Dotychczas dostarczono ponad 130 śmigłowców, które pełnią misje poszukiwawczo-ratownicze, służą do transportu żołnierzy, VIP-ów, a także do walki z okrętami podwodnymi. AW 101 jest w stanie zabrać na pokład 27 w pełni wyposażonych żołnierzy lub do 40 pasażerów.
W ciągu 13 lat współpracy PZL Świdnik z AgustaWestland wdrożono w Świdniku produkcję kadłubów śmigłowców modeli AW119, AW109 Power, AW109 LUH, Grand i AW139. Kabina tego ostatniego modelu została zaprojektowana przez świdnickich konstruktorów. Świdnicka wytwórnia produkuje obecnie około 170 kadłubów śmigłowców AgustaWestland rocznie. Wartość dostaw w 2008 roku osiągnęła ponad 150 mln złotych i stanowiła niemal jedną trzecią ogółu sprzedaży fabryki. Cała wartość sprzedaży PZL Świdnik w ubiegłym roku sięgnęła 420 mln zł, a zysk netto – 4,6 mln zł. Zakłady zatrudniają ponad 4 tys. pracowników.
Źródło artykułu
Komentarze