PZL-130 Orlik w nowej wersji zaprezentowany w Warszawie
Oprócz ciekłokrystalicznych wyświetlaczy (tzw. glass cockpit), nowy Orlik oferuje wskaźnik przezierny, pozwalający odczytywać parametry lotu bez odrywania wzroku od widoku przed kabiną. Samolot jest wyposażony w instalację przeciwoblodzeniową i system sterowania korygujący moment obrotowy śmigła.
Wiceprezes Airbus Defence & Space PZL Władysław Skorski podkreślił, że komputer umożliwia symulację zadań bojowych, a dzięki rodzimym rozwiązaniom, w tym oprogramowaniu z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, strona polska ma pełny dostęp do kodów źródłowych.
Dotychczas wojsko zmodernizowało 16 starszych Orlików do wersji TC-II, obecnie Inspektorat Uzbrojenia prowadzi analizę rynku dotyczącą oferty modernizacji kolejnych 12 maszyn, w starszej wersji TC-I do bardziej zaawansowanego standardu, któremu odpowiada prototyp zaprezentowany w piątek.
Jak powiedział Skorski, producent Orlika proponuje modernizację obejmującą całkowity remont płatowca z odtworzeniem resursu - unowocześnione samoloty mają być doprowadzone do stanu technicznego odpowiadającego zerowemu nalotowi.
Prezes polskiego oddziału Airbus Defence & Space Felipe Steinmetz Comunion podkreślał niskie koszty eksploatacji Orlika w porównaniu z maszynami bojowymi.
Nad prototypem przez ponad trzy lata pracowało ponad stu specjalistów. Opracowanie prototypu kosztowało 40 mln zł. Nowa wersja musi jeszcze przejść testy, by uzyskać certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Wstępny projekt Orlika powstał w 1981 r., pierwszy lot odbył się trzy lata później. W 1994 r. Orliki trafiły do pułku szkolnego w Radomiu, a w 2004 r. powstała wersja TC-II Garmin z mocniejszym silnikiem.
PZL Okęcie od 2001 r. należą do Airbus Defence & Space (początkowo EADS CASA, potem Airbus Military). W założonych w 1927 r. zakładach powstało ponad 6000 samolotów wojskowych, cywilnych i sportowych , w tym P.11c, Łoś, Karaś, TS-11 Iskra i PZL-104 Wilga. Obecnie remontuje się tu transportowe C-295. Zakład jest też jednym z głównych dostawców części do tego samolotu; wytwarza także części do Airbusa A330, również w wersji wojskowej MRTT. (PAP)
brw/ bno/ jbr/
Komentarze