Przebudowana droga wojewódzka ułatwi dojazd do Kraków Airport
Droga wojewódzka nr 774 jest kluczową trasą prowadzącą do krakowskiego lotniska. W ramach inwestycji zrealizowanej na odcinku od skrzyżowania z ul. Krakowską w Balicach do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 780 w Kryspinowie przebudowano sześć skrzyżowań, tworząc w ich miejsce bezpieczne ronda. Przebudowano również zjazdy ze skrzyżowań, chodniki, zatoki autobusowe czy system odwodnienia. Efektem tych prac jest zwiększenie przepustowości tego odcinka drogi.
Grzegorz Lipiec, członek zarządu województwa małopolskiego podkreślił w piątek, że inwestycja ma ogromne znaczenie dla ułatwienia dojazdu do lotniska. "Będzie można nie tylko szybciej dojechać, ale co najważniejsze – bezpieczniej. W projekcie położono nacisk na rozwiązania, które zwiększają bezpieczeństwo, a więc ronda, chodniki, przejścia dla pieszych" - zaznaczył.
Pod koniec zeszłego roku zakończyła się przebudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska Kraków Airport. Przedsięwzięcie o wartości 38,8 mln zł było współfinansowane przez Unię Europejską. Obejmowało trzy zadania: budowę i przebudowę wewnętrznego układu komunikacyjnego, budowę przystanku kolejowego przy terminalu pasażerskim oraz budowę pieszej kładki łączącej przystanek z terminalem.
Droga wiodąca przez teren portu ma sześć pasów ruchu, zlokalizowano na niej pięć rond. Dzięki temu przepustowość układu drogowego wzrosła z 700 do 2,1 tys. samochodów na godzinę.
Według władz województwa i lotniska zakończone przebudowy drogi nr 774 i wewnętrznego układu komunikacyjnego nie są jeszcze docelowym rozwiązaniem układu drogowego wokół lotniska. Do jego całkowitego udrożnienia potrzeba przeniesienia drogi wojewódzkiej na drugą stronę autostrady A4. Władze województwa deklarują, że trwają prace przygotowawcze do tej inwestycji, aby mogła ona zostać zrealizowana w obecnej perspektywie finansowej UE.
Kraków Airport jest największym regionalnym portem lotniczym w Polsce. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło rekordową liczbę ponad 4,221 mln podróżnych, czyli o 11 proc. więcej niż rok wcześniej i odnotowało ponad 36,3 tys. operacji lotniczych, o 2 proc. więcej niż w roku 2014. Prognoza na ten rok zakłada obsłużenie 4,5 mln pasażerów.
W lecie, po zakończeniu prac związanych z drugim etapem rozbudowy terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska zwiększy się do 8 milionów pasażerów rocznie. (PAP)
rgr/ pz/
Komentarze