Przejdź do treści
Źródło artykułu

Protesty opóźniają przygotowania do budowy nowej drogi do lotniska Katowice

O kilka miesięcy opóźni się przygotowanie ostatecznego projektu 3,5-kilometrowej drogi, łączącej drogę ekspresową S1 z nowym terminalem towarowym portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Prace opóźniają protesty mieszkańców, wydłużające procedurę uzyskania decyzji środowiskowej.

Projekt wartej ok. 50 mln zł inwestycji, która ma nie tylko skomunikować nowy terminal cargo, ale też zapewnić dojazd do terenów Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), miał powstać do grudnia ubiegłego roku. Na przeszkodzie stanęły protesty grupy mieszkańców gminy Mierzęcice, przez teren której ma przebiegać projektowana droga. Protesty w tej sprawie wpłynęły zarówno do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, jak i do wielu innych urzędów. Rozpatrzenie wniosków opóźnia wydanie decyzji środowiskowej i może opóźnić budowę.

Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice jest największym polskim lotniskiem regionalnym pod względem wielkości obsługi ruchu towarowego. W ubiegłym roku obsłużono tu ponad 16 tys. ton lotniczego cargo. W porcie działają najważniejsze światowe firmy kurierskie obecne na polskim rynku. Lotnisko jest także najczęściej wybieranym portem dla realizowanych z Polski czarterów cargo. W połowie roku w Pyrzowicach zostanie otwarty nowy terminal do obsługi przesyłek lotniczych, zaś tereny inwestycyjne w gminie Mierzęcice mają być niebawem włączone do KSSE.

"Chcemy zagospodarować tereny w południowo-wschodniej części lotniska pod cele logistyczno-przemysłowe, dlatego w tym miejscu powstaje nowy terminal cargo. Znakomitym uzupełnieniem tej inwestycji będzie planowane utworzenie przy terminalu podstrefy KSSE. W mojej ocenie projekt cargo city w Katowice Airport ma wielkie szanse powodzenia (…); jednym z czynników gwarantujących powodzenie projektu jest budowa drogi, która połączy węzeł Mierzęcice na drodze krajowej S1 z terenami dedykowanymi pod cargo city" – wyjaśnił w czwartek prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik.

Według przedstawicieli lotniska, ewentualne zablokowanie budowy drogi ograniczy potencjał rozwojowy terenów logistyczno-przemysłowych przy porcie i może negatywnie wpłynąć na działanie nowego terminalu cargo. Obiekt, którego budowa jest na ukończeniu, ma powierzchnię 12 tys. m kw. i trzykrotnie zwiększy możliwości przeładunkowe lotniska, a także usprawni i skróci czas odprawy towarów.

Projektowanie nowej drogi rozpoczęto w 2014 r. W toku konsultacji społecznych wybrano jeden z kilku wariantów jej przebiegu, opracowanych na zlecenie inwestora w latach 2010–2011. Później rozpoczęto tzw. postępowanie środowiskowe. Jeżeli stosowna decyzja będzie wydana za kilka miesięcy, w drugiej połowie roku inwestor może uzyskać pozwolenie na budowę.

Nowa droga ma służyć przede wszystkim pojazdom wożącym towary z i do terminalu cargo. Będzie też drugim połączeniem pyrzowickiego lotniska z siecią dróg, obok dotychczasowego, czyli drogi wojewódzkiej 913. Ma powstać jezdnia o szerokości 7 m, dwa wiadukty i dwa ronda. Droga podniesie też atrakcyjność terenów inwestycyjnych włączonych do KSSE.

"Dostęp do dróg i portu lotniczego to jedno z głównych kryteriów doboru lokalizacji przez inwestorów, a ta lokalizacja nie ma sobie równych, nie tylko na Śląsku, ale w całej Polsce. Dodając do tego fakt, że oprócz coraz większego ruchu pasażerskiego, Katowice Airport to drugi po Warszawie największy towarowy port lotniczy w kraju, jestem przekonany, że ten teren bardzo szybko znajdzie się na szczycie listy wielu znaczących potencjalnych inwestorów" – ocenia prezes KSSE Piotr Wojaczek.

Tereny gminy Mierzęcice mogą łatwo znaleźć inwestorów ze względu na swoją lokalizację w pobliżu dróg S1 i A1 przebiegających tuż przy lotnisku Katowice. (PAP)

mab/ pz/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony