Postępowanie ws. decyzji środowiskowej na rozbudowę lotniska w Szymanach
Jak poinformowała PAP w czwartek rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie Justyna Kostrzewska, postępowanie wszczęto w środę, po otrzymaniu kompletnej dokumentacji od inwestora, czyli spółki samorządowej Warmia Mazury.
"Od 15 lutego do 12 marca wszyscy zainteresowani będą mogli zapoznać się i złożyć wnioski oraz uwagi, które zostaną rozpatrzone, a wyniki udziału społeczeństwa znajdą odzwierciedlenie w uzasadnieniu decyzji środowiskowej" - powiedziała Kostrzewska. Dodała, że uwagi można składać pisemnie i drogą elektroniczną.
Kostrzewska podkreśliła, że dokumentacja dostarczona przez inwestora jest obszerna i pracuje nad nią zespół ludzi.
Wyjaśniła, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, wydając decyzję środowiskową określa, w jaki sposób inwestor ma ograniczyć negatywny wpływ inwestycji na środowisko. Chodzi zarówno o etap budowy, jak i sposób użytkowania inwestycji.
"Decyzja środowiskowa określa, w jaki sposób inwestor ma postępować z odpadami, w jakich terminach może wykonywać prace budowlane, by nie kolidowały z lęgami ptaków; określa także konieczność przenoszenia gatunków chronionych zwierząt do innych siedlisk, a także konieczność zrekompensowania niezbędnej wycinki drzew" - podkreśliła.
Według niej w postępowaniu dotyczącym wydania decyzji środowiskowej w sprawie rozbudowy lotniska w Szymanach występuje 1,5 tysiąca podmiotów - m.in. organizacji, osób fizycznych, samorządów, instytucji Skarbu Państwa - które są zainteresowane inwestycją ze względu na swój interes prawny.
Dodała, że trudno powiedzieć, jak długo potrwa postępowanie i kiedy się zakończy.
Jak mówił wcześniej PAP prezes spółki Warmia Mazury Leszek Krawczyk, wydanie decyzji środowiskowej jest najważniejszym postanowieniem warunkującym uruchomienie portu. Rozbudowa portu ma kosztować 200 mln zł, a unijne dofinansowanie inwestycji ma wynieść do 76 proc. Aby unijna dotacja nie przepadła, port lotniczy musi być uruchomiony do 2015 roku. Prace budowlane powinny się zatem rozpocząć na początku 2014 roku.
Port regionalny dla Warmii i Mazur ma powstać w miejscu byłego wojskowego lotniska w Szymanach. Wojskowe lotnisko działało do 2004 roku. Potem zarządzała nim cywilna spółka Port Lotniczy Mazury sp. z o.o., która borykała się z problemami finansowymi. Od tego czasu działalność lotniskowa była zawieszona. W 2008 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego - European Business Partners sp. z o.o. Posiadający 61 proc. udziałów EBP deklarował pozyskanie kapitału i przywrócenie na lotnisku ruchu oraz zbudowanie z unijnych pieniędzy portu lotniczego.
Ponieważ deklaracje te nie zostały zrealizowane, władze regionu wypowiedziały umowę dzierżawy spółce Port Lotniczy Mazury i do zarządzania lotniskiem powołały samorządową spółkę Warmia i Mazury. (PAP)
ali/ pad/ ura/
Komentarze