Przejdź do treści
Źródło artykułu

Portugalia: Deutsche Bank wesprze Synergy Group w zakupie linii TAP

Deutsche Bank udzieli kredytu firmie Synergy Group na zakup linii lotniczej TAP. Południowoamerykańska spółka gotowa jest zapłacić za portugalskiego operatora ponad 500 mln euro. Na jej czele stoi German Efromovich, który ma polsko- żydowskie korzenie.

Portugalskie media przypominają, że niemiecki bank zainteresowany jest wsparciem Synergy Group i zależy mu na szybkiej prywatyzacji TAP, gdyż jest on jednym z głównych wierzycieli portugalskiej linii lotniczej.

„Wsparcie ze strony tak dużej instytucji finansowej, zwiększa szanse należącej do Germana Efromovicha grupy do przejęcia firmy TAP” - odnotował lizboński dziennik „Diario Economico”.

Pomoc prawną w procesie negocjowania warunków nabycia TAP udzieliła Synergy Group lizbońska kancelaria Linklaters, a wśród firm doradczych inwestora znajduje się Ernst&Young, Oliver Wyman oraz 3 Angle Capital.

Przedstawiciele portugalskiego rządu zapewniają, że rozmowy w sprawie prywatyzacji TAP są na dobrej drodze, a południowoamerykańska grupa ma poważne szanse na przejęcie linii lotniczej już w grudniu br.

„Od poniedziałku przebywa w Lizbonie delegacja władz Synergy Group, które negocjują z nami i z resortem gospodarki warunki prywatyzacji TAP. Kandydat do przejęcia linii zapowiedział możliwość dokapitalizowania spółki w sytuacji jej nabycia”, ujawnił Sergio Monteiro, wiceminister transportu i robót publicznych.

W poniedziałek „Diario Economico” poinformował, że brazylijsko-kolumbijska firma oferuje ponad 500 mln euro za kupno 100 proc. spółki TAP. Inwestor zamierza też przejąć odpowiedzialność za zobowiązania przewoźnika wynoszące 2,3 mld euro.

64-letni German Efromovich, syn polsko-żydowskich emigrantów z Brazylii, poprzez spółkę Synergy Group kontroluje południowoamerykańską linię lotniczą Avianca.

We wrześniu br. do przetargu na TAP zgłosiło się pięć firm: powstała na bazie Iberii i British Airlines spółka IAG, Lufthansa, portugalska euroAtlantic, a także Ethiad ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Synergy Group. Po wglądzie w dokumentację przewoźnika trzech pierwszych inwestorów zrezygnowało. Na początku października z konkursu wycofał się również Ethiad.

Działająca od 1945 r. firma TAP należy w 100 proc. do państwowej spółki Parpublica. W 2011 r. ta największa portugalska linia lotnicza wygenerowała 3,1 mln euro zysku, czyli o 62,3 mln euro mniej niż w roku wcześniejszym. Z kolei w trzecim kwartale br. TAP zanotował rekordowe zyski w wysokości 102,3 mln euro, czyli o 21 proc. więcej wobec analogicznego okresu ub.r.

Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)

zat/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony