PKBWL wszczęła badanie incydentu w sprawie lotu SP-SMED na FL250
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych poinformowała o rozpoczęciu badaniu incydentu nr 2025-0025 dotyczącego lotu samolotu CTLSi Turbo Experimental (znaki rejestracyjne SP-SMED) w TMA EPKK. Incydent miał miejsce 14 maja 2025 r.
Podczas tego zdarzenia pilot wniósł się na FL250 i ze względu na problemy z komunikacją z ATC, pojawiło się podejrzenie, że lotnik uległ hipoksji.
O stwarzającym zagrożenie w ruchu lotniczym locie poinformował jako pierwszy, całkiem na serio, lotniczo-satyryczny profil Baranów International Memport. Internet oszalał na punkcie tego lotu, ustanawiając światowy rekord liczby osób śledzących lot na FR24 w danym czasie. W kolejnych dniach, ten sam samolot (choć nie wiadomo czy ten sam pilot) wykonywał podobne, wysokie (ok. FL150) loty. W internecie obstawiano na jaką wysokość się wzniesie. Samolot nie powtórzył wyczynu.
Opis zdarzenia: W trakcie wykonywania lotu zmiana przez pilota warunków VFR na IFR i wznoszenie do FL 250. Następnie nie wykonywanie przez załogę samolotu zezwolenia wydanego przez kontrolera ruchu lotniczego (ATC) oraz częściowo nieczytelna łączność. Po odzyskaniu poprawnej łączności radiowej zniżanie i bezpieczne lądowanie.
Pełny tekst uchwały PKBWL nr 2025-0025 dostępny jest tutaj (LINK)



Komentarze