Ponad 20 klientów zainteresowanych zakupem samolotu M28
Jak podkreślił prezes firmy Janusz Zakręcki w komunikacie przesłanym PAP, większość nowych ofert kupna dotyczy przewozu samolotem zarówno pasażerów, jak i towarów na nieprzygotowane lądowiska, w tym w miejsca położone wysoko nad poziomem morza.
„Niezwykle wysoki poziom zainteresowania samolotem potwierdza nasze przekonanie, iż nawet na dzisiejszym, jakże konkurencyjnym rynku, M28 zapewnia odpowiednią kombinację mocy, wszechstronnej kabiny i wytrzymałości strukturalnej, umożliwiającą spełnienie szerokiej gamy wymagań transportowych” – dodał Zakręcki.
Ponad połowa zapytań ofertowych dotyczących M28 pochodzi od przewoźników prywatnych i regionalnych, w tym służb państwowych, takich jak policja. Pozostałe przypadki to operatorzy wojskowi.
Maszyna w 12 miejscach na terenie Karaibów i Ameryki Łacińskiej odbyła loty pokazowe. Ten produkowany w Mielcu dwusilnikowy turbośmigłowy samolot wziął również udział w targach LAAD Defence and Security Exhibition w Rio de Janeiro, które odbyły się w kwietniu br.
Maszyna wyleciała na misję handlową w lutym br. Załoga maszyny składała się z pięciu pilotów, czterech mechaników i jednego koordynatora lotu.
Samolot M28 może być skonfigurowany do wykonywania wielu zadań m.in. do transportu pasażerskiego i cargo, zrzutu skoczków spadochronowych, ewakuacji medycznej, patrolu i rozpoznania morskiego, poszukiwań i ratownictwa. W wersji wojskowej maszyna nazywa się M28B Bryza.
Do tej pory mieleckie zakłady wyprodukowały ponad 100 samolotów, które latają m.in. w Wenezueli, Polsce, Indonezji, Nepalu i Wietnamie.
Polskie Zakłady Lotnicze Mielec, oprócz M28 produkują m.in. śmigłowiec S-70i Black Hawk. W firmie pracuje 1,7 tys. osób. Zakład należy do amerykańskiego koncernu Lockheed Martin, który zatrudnia około 97 tys. pracowników na całym świecie. PZL Mielec jest największym zakładem koncernu LM poza Stanami Zjednoczonymi.
Lockheed Martin, którego centrala znajduje się w Bethesda (Maryland), jest globalną firmą działającą w dziedzinie bezpieczeństwa oraz techniki lotniczej i kosmicznej. (PAP)
huk/ par/
Komentarze