Połączenia lotnicze z Lublina do Mediolanu - od lutego
Samoloty z Lublina do Mediolanu, na główne lotnisko Malpensa, będą latać od 28 lutego 2014 r. Rejsy odbywać się będą w piątki i niedziele. „We wtorek przewoźnik rozpoczyna sprzedaż biletów” – poinformował dyrektor handlowy Portu Lotniczego Lublin Ireneusz Dylczyk.
Zbudowany w podlubelskim Świdniku Port Lotniczy Lublin został otwarty w połowie grudnia ub. roku. Z Lublina latają samoloty do Londynu, Oslo, Dublina i Liverpoolu. Wykonują je Wizz Air oraz Ryanair. Od kwietnia - po zwiększeniu częstotliwości kursów do Londynu i uruchomieniu połączenia do Liverpoolu - lotnisko funkcjonuje siedem dni w tygodniu.
Od początku funkcjonowania lotnisko obsłużyło dotychczas łącznie ponad 188 tys. pasażerów. Średnie wypełnienie samolotów przekroczyło 81 proc., a w okresie wakacyjnym niektóre linie, np. do Gdańska i do Londynu, miały pełne obłożenie.
Około pięciu procent pasażerów stanowili podróżni z Ukrainy. „Ten rynek ma bardzo duży potencjał. Wszystko wskazuje na to, że w perspektywie tych pasażerów może być dużo więcej. Polskie biura podróży zaczęły sprzedawać na Ukrainie wczasy z wylotem z Lublina, a poza tym z Ukrainy jest mało połączeń do Europy zachodniej, a my takie oferujemy” - powiedział wiceprezes zarządu Portu Lotniczego Lublin Dariusz Krzowski.
Na lubelskim lotnisku obsłużono ponad tysiąc pasażerów lotów biznesowych oraz blisko siedem tys. pasażerów lotów czarterowych.
Około pięciu tysięcy pasażerów lotnisko „utraciło” na skutek przekierowania na inne lotniska 16 samolotów, z powodu trudnych warunków pogodowych uniemożliwiających lądowanie. Przekierowania te następowały głównie w pierwszym kwartale 2013 r., kiedy lotnisko nie miało jeszcze systemu ILS, czyli radiowego systemu nawigacyjnego, który wspomaga lądowanie samolotów w warunkach ograniczonej widoczności. System ILS działa Porcie Lotniczym Lublin od października.
Osiem tysięcy pasażerów nie odleciało z Lublina na wakacje po odwołaniu lotów czarterowych z tego lotniska. Miało na to wpływ m.in. zmniejszenie popularności wczasów w Egipcie, spowodowane napiętą sytuacją wewnętrzną w tym kraju.
Budowa lotniska w Świdniku kosztowała 400 mln zł, z czego 144,5 mln zł pokryła dotacja z unijnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Port Lotniczy Lublin powstał na przestrzeni 300 ha; pas startowy lotniska ma 2,5 km długości. Terminal o powierzchni 11 tys. m kw. przystosowany jest do obsługi miliona pasażerów rocznie.
Do lotniska zbudowana została nowa zelektryfikowana linia kolejowa, dzięki której - wprost do terminala - pasażerów wożą pociągi ze stacji Lublin Główny. Czas przejazdu z Lublina do lotniska to 15 minut. W czerwcu oddano też do użytku ponad 6-kilometrowy fragment drogi wojewódzkiej 822 - prowadzącej z Lublina do lotniska. Budowa drogi kosztowała 74 mln zł; 53 mln zł kosztów pokryła dotacja unijna.
Droga wojewódzka 822 łączy się z węzłem Mełgiewska, który powstaje w ramach budowy obwodnicy Lublina. Umożliwi to m.in. połączenie drogi z lotniska z drogami krajowymi ekspresowymi S12, S17 i S19.
Udziały w spółce Port Lotniczy Lublin należą do samorządów Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.(PAP)
ren/ je/
Komentarze