Podkarpackie: 50 mln euro kosztowała budowa nowego zakładu grupy Safran
Prezes grupy Safran Philippe Petitcolin powiedział w trakcie uroczystości, że nowy zakład w Polsce w perspektywie dwóch lat zatrudni kolejne ok. 100 osób. Podkreślił, że zakład „nie jest inwestycją krótkoterminową”.
Petitcolin zaznaczył, że liczba zamówień na silniki lotnicze nowej generacji LEAP, do których części będą powstawały w Sędziszowie powoduje, że zakłada ma już zamówienia na siedem lat.
Prezes Safranu powiedział również, że grupa rozważa "w perspektywie długoterminowej" ulokowanie w Polsce centrum badawczo-rozwojowego. „Szczególnie jeśli będziemy mieć do dyspozycji środki unijne” – dodał.
Obecny na uroczystości wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak, powiedział, że francuska inwestycja wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. „Cieszę się, że grupa inwestuje nie tylko w wielkie ośrodki miejskie, ale także w takie małe miasta, jak Sędziszów. Ta inwestycja wzmacnia również Dolinę Lotniczą, która jest znana już na całym świecie” – zaznaczył Hamryszczak.
Ambasador Francji w Polsce Pierre Levy, który także był obecny w środę na Podkarpaciu, powiedział, że jest dumny, że Safran jest obecny w Polsce od 17 lat. Zapewnił, że grupa może liczyć na jego wsparcie przy kolejnych inwestycjach w Polsce.
„Otwarcie tego zakładu pozwoli zapisać nową kartę w naszej historii. Jestem pewny, że to będzie kolejny sukces. Ta inwestycja pokazuje, jak wielkim zaufaniem francuskich inwestorów cieszy się Polska” - mówił Levy.
Zdaniem ambasadora nowy zakład grupy Safran jest potwierdzeniem, że Francja w Polsce to drugi inwestor i trzeci zagraniczny pracodawca.
W nowym zakładzie będą wytwarzane części (łopatki) i podzespoły do nowoczesnych silników LEAP, które zastąpią popularne silniki lotnicze CFM w samolotach nowej generacji, wprowadzanych na rynek przez koncerny Boeing, Airbus i Comac (Chiny).
Nowy zakład produkcyjny znajduje się 3 km od fabryki Safran, także w Sędziszowie Małopolskim.
Jak powiedział kierownik produkcji Jacek Nowacki, obecnie w nowym zakładzie pracuje 200 osób. W tym roku ma powstać 180 tys. łopatek do silników, w 2019 r. ma to już być 350 tys. części. Docelowo za dwa lata w zakładzie będzie wytwarzanych 800 tys. łopatek, wówczas zatrudnienie wzrośnie o ok. 100 osób.
„W naszym zakładzie powstawać będzie pięć różnych rodzajów łopatek. Części, które wyprodukujemy będą wysyłane do Francji i tam montowane w silnikach” – dodał Nowacki.
Pierwszy zakład Safran działa w Sędziszowie Małopolskim od 2001 r. i specjalizuje się w produkcji oraz montażu zaawansowanych technologicznie części i modułów do silników napędzających samoloty Airbus i Boeing. Głównymi produktami tego zakładu są przekładnie do silników lotniczych, koła zębate i korpusy przekładni.
Dotąd grupa Safran zainwestowała w Polsce ok. 180 mln zł i zatrudnia ponad 1 tys. osób. (PAP)
autor: Wojciech Huk
huk/ amac/
Komentarze