Przejdź do treści
Źródło artykułu

PLL LOT: Dreamliner przeszedł inspekcję elementów układu paliwowego

Pierwszy boeing 787 dreamliner PLL LOT przeszedł inspekcję elementów układu paliwowego jeszcze przed odebraniem go od producenta w połowie listopada br. - poinformował w środę PAP rzecznik polskiego przewoźnika Leszek Chorzewski.

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) poinformowała w środę, że koncern Boeing stwierdził w kilku swoich samolotach typu Dreamliner problemy związane z nieszczelnymi przewodami paliwowymi, dlatego cała flota tych maszyn zostanie skierowana na przegląd. Według FAA wadliwe przewody mogą prowadzić do szybkiej utraty paliwa, wytracania prędkości, a nawet wybuchu pożaru.

Skierowanie wszystkich Dreamlinerów na przegląd przez FAA jedynie "sankcjonuje inspekcje już zalecone przez Boeinga" - podkreśliła FAA w komunikacie.

"Pierwszy Dreamliner samolot SP-LRA przeszedł już inspekcję elementów układu paliwowego przed dostawą, a jej zakres był zgodny ze stanem wiedzy Boeinga oraz FAA o przedmiotowym problemie na moment dostarczenia samolotu do LOT-u" - powiedział w środę Chorzewski.

LOT wyjaśnia, że FAA dopiero zapowiedziało wydanie tzw. Dyrektywy Zdatności (AD - Airworthiness Directive), nakazującej wykonanie inspekcji układu paliwowego samolotów 787.

Jak podkreśla LOT, dokument tego typu powstaje na podstawie danych otrzymanych przez nadzór lotniczy od producenta samolotów i/lub ich użytkowników. "Po wydaniu przez FAA AD zostanie dokonana analiza wymagań nadzoru i prac już wykonanych przez producenta oraz wykonane zostaną dalsze działania, jeżeli dyrektywa będzie tego wymagać" - przekazał LOT.

"Gdyby jakiekolwiek zalecania zostały przez producenta zaproponowane my się oczywiście do nich dostosujemy" - powiedział Chorzewski.

Producent samolotów już w listopadzie zalecił liniom lotniczym posiadających Dreamlinery przeprowadzenie inspekcji. Jak podał koncern, dotychczas sprawdzono około połowy z 33 maszyn będących obecnie w użyciu.

Dotychczas usterki stwierdzono w maszynach należących do japońskich przewoźników Japan Airlines oraz All Nippon Airways (ANA).

W przypadku Boeinga środowy komunikat może jednak pogłębić niekorzystne wrażenie, jakie wywołało opóźnienie o ponad trzy lata premiery Dreamlinera - zauważa agencja Reutera.

We wtorek Dreamliner amerykańskich linii United Airlines, lecący z Houston do Newark ze 184 osobami na pokładzie, musiał lądować awaryjnie w Nowym Orleanie na skutek stwierdzenia bliżej niesprecyzowanego problemu technicznego. Po lądowaniu wady nie znaleziono.

Polskie Linie Lotnicze LOT odebrały pierwszy z ośmiu zamówionych Dreamlinerów w połowie listopada br. Drugi egzemplarz LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci w końcu stycznia, czwarty na początku lutego, a piąty z początkiem marca. Kolejne trzy samoloty mają być dostarczone w latach 2014-2015.

Polski przewoźnik jako pierwszy w Europie włączył tę maszynę do swojej floty. Pod koniec listopada w samolocie trzeba było wyregulować podwozie, co spowodowało krótkotrwałą przerwę w wykonywaniu lotów szkoleniowych.

W swój pierwszy komercyjny rejs z pasażerami Dreamliner PLL LOT poleci 14 grudnia z Warszawy do Pragi, następnie przez miesiąc będzie podróżował do ośmiu miast w Europie - oprócz Pragi, także do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli.

W pierwszą podróż za Atlantyk Dreamliner LOT poleci 16 stycznia 2013 r. do Chicago, następnie 1 lutego odbędzie rejs do Toronto, 3 lutego pasażerowie polecą nową maszyną do Nowego Jorku, a 3 marca Boeing 787 uda się do Pekinu. (PAP)

aop/ mki/ jbr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony