Przejdź do treści
Źródło artykułu

PAŻP wdraża system wcześniejszego ostrzegania przed kolizją w powietrzu

Kontrolerzy ruchu lotniczego Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej rozpoczynają testy najnowszego systemu bezpieczeństwa na polskim i europejskim niebie, który m.in. umożliwi wcześniejsze ostrzeganie przed kolizją samolotów w powietrzu - poinformowała w piątek PAŻP.

Jak podała Agencja, chodzi o System iTec v3. To w pełni cyfrowa kontrola przemieszczania się statków powietrznych, "nieporównywanie bardziej precyzyjna od dotychczas stosowanych systemów" - wyjaśniła.

iTEC v3 ma zastąpić używany od 12 lat w Polsce system Pegasus_21, który swoim zasięgiem obejmuje tylko przestrzeń powietrzną nad polskim terytorium oraz nad obszarami Morza Bałtyckiego, gdzie zgodnie z umowami międzynarodowymi, kontrolę sprawują Polacy. Jak wskazała Agencja, przez ponad dekadę natężenie ruchu lotniczego, a więc i operacji lotniczych obsługiwanych przez kontrolerów w Polsce, wzrosło z 552 tys. w 2009 roku do 912 tys. w 2019 roku.

"Wdrażamy najnowszą generację iTEC jako pierwsi w Europie i staniemy się tym samym platformą umożliwiającą dalszy rozwój systemu dla innych europejskich. W Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Poznaniu będziemy kontynuować prace badawczo-rozwojowe mające na celu udoskonalenie finalnej wersji systemu" – powiedział szef Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski, cytowany w informacji prasowej.

Oznacza to, że iTec v3 na początku wdrożony zostanie w Poznaniu, a docelowo będą z niego korzystać służby żeglugi powietrznej największych europejskich krajów.

Jak tłumaczy PAŻP, cyfryzacja przestrzeni powietrznej pozwala na szybsze i dokładniejsze przetwarzanie takich danych jak trajektoria lotu statków powietrznych, co oznacza, że kontroler jest w stanie nie tylko śledzić jego bieżące położenie, ale i widzieć, w jakim punkcie znajdzie się za precyzyjnie określony czas.

Nowatorski monitor interakcji pomiędzy statkami powietrznymi zaalarmuje wcześniej, niż dotychczas stosowany tzw. system krótkoterminowego ostrzegania przed kolizją (ang. STCA – Short Term Conflict Alert), gdy pojawi się potencjalne zagrożenie.

PAŻP zaznacza, że nowoczesny system ATM stanowi fundament do wdrożenia Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (ang. SES – Single European Sky). Odpowiada na zalecenia Komisji Europejskiej, będące reakcją na rosnący ruch lotniczy w przestrzeni powietrznej Starego Kontynentu.

Agencja przypomina, że celem unijnej instytucji było zwiększenie przepustowości transgranicznego ruchu i równoczesne podwyższenie standardów bezpieczeństwa, poprzez szybki przepływ informacji i funkcjonowanie wirtualnych centrów kontroli, które mogłyby prowadzić nadzór nad dowolnym fragmentem przestrzeni powietrznej Europy, niezależnie od lokalizacji geograficznej.

PAŻP wskazuje, że kontrola poprzez system iTEC v3 pozwala również zadbać o punktualność i wydajność operacji lotniczych, zmniejsza emisję zanieczyszczeń i redukuje koszty.

"Projekt ten stanowi duży technologiczny krok naprzód dzięki pierwszemu wdrożeniu iTEC OneSky i sprawi, że PAŻP stanie się jednym z wiodących dostawców usług lotniczych w kontekście nowej strategii Single European Sky" – powiedział dyrektor ds. programów ATM w firmie Indra Javier Ruano.

PAŻP przekazała, że iTEC v3 będzie wdrażany w Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym w Wysogotowie, w pobliżu lotniska Poznań-Ławica. Tam powstanie infrastruktura systemu, a poznański ośrodek ma także pełnić rolę zapasową dla warszawskiego Centrum Zarządzania Ruchem Lotniczym, by w razie potrzeby móc przejąć obsługę operacji lotniczych również od innych regionalnych ośrodków regionalnych KRL.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej odpowiada za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Agencja sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie. Kontrolerzy ruchu lotniczego PAŻP pełnią służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony