PAŻP: nowa wieża kontroli na lotnisku Katowice powinna zacząć pracę późną jesienią
Nowa wieża kontroli lotów na lotnisku Katowice powinna zacząć pracę operacyjną późną jesienią br. – zapowiedział w Katowicach p.o. prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. Na razie będzie to praca równoległa, z zabezpieczeniem obsady w starej wieży.
Budowa nowej wieży na katowickim lotnisku, najwyższego obiektu tego typu w Polsce, rozpoczęła się w marcu 2017 r. i trwała do stycznia 2018 r. Wieża ma 46 m wysokości i poziom operacyjny na wysokości 41 m. Na powierzchni ponad 1,8 tys. m kw. obiektu zaplanowano pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, techniczne i biurowe oraz zaplecze socjalne.
O planach dotyczących wieży w Katowice Airport szef PAŻP mówił w czwartek na briefingu w trakcie konferencji „Drony – Prawo, Technologia, Usługi”, na której m.in. podsumowano pierwszy rok działalności Centralnoeuropejskiego Demonstratora Dronów (CEDD). To przedsięwzięcie realizowane – w ramach programu Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju pod nazwą „Żwirko i Wigura” – przez PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.
Janiszewski poinformował, że dzięki CEDD, a także innym inicjatywom, Agencja zamknęła fazę technologiczną budowy autorskiego systemu zarządzania bezzałogowymi statkami powietrznymi (system UTM – Unmanned Traffic Management) – pod nazwą PansaUTM. Obecnie system jest w fazie testowania i przygotowania operacyjno-proceduralnego. Ma on pozwolić na integrację bezzałogowych statków powietrznych z załogowymi.
„Mogę przekazać też informację, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w niedługim czasie odda do operacyjnej pracy nową wieżę kontroli ruchu powietrznego dla katowickiego lotniska. Tam też będziemy instalować te systemy, które pozwolą na swobodne zarządzanie ruchem bezzałogowymi statkami powietrznymi z załogowymi” – powiedział na briefingu szef PAŻP.
Pytany przez PAP o szczegóły wskazał, że w nowej wieży trwa wykańczanie i przygotowywanie systemów operacyjnych. „Musimy mieć na względzie, że wdrożenie operacyjne to dosyć skomplikowany proces, który musi trwać” – zaznaczył.
„Musimy przekazać ruch lotniczy i operacje ze starej wieży na nową. Dlatego jesteśmy dzisiaj w fazie wdrażania tzw. shadow mode (równoległej pracy nowego obiektu z rezerwową obsadą pozostającą do dyspozycji w dotychczasowym – PAP) i przede wszystkim związanych z tym procedur. W momencie, kiedy będziemy w pełni gotowi, kiedy będziemy mieli po kilka razy sprawdzone wszystkie systemy, taka praca shadow mode rozpocznie się; mamy nadzieję, że późną jesienią tego roku” – zasygnalizował.
„Praca w tym trybie będzie trwała określony czas, nadzorowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z procedurami wdrożenia i zmian w systemach funkcjonalnych – i potem nastąpi pełne przekazanie pracy operacyjnej do nowej wieży, do nowego obiektu” – zaznaczył szef PAŻP.
„Wstępny plan jest na późną jesień. Wszystko zależy od tego, jak pójdą testy technologiczne i jak przejdzie ten proces nadzoru ULC. W lotnictwie, pamiętajmy, każda procedura musi być sprawdzona kilkukrotnie. Przede wszystkim chodzi nam o bezpieczeństwo pasażerów, dlatego dokładnie, krok po kroku, będziemy realizować te elementy. W momencie, kiedy będziemy mieli potwierdzone, że wszystkie systemy funkcjonują, jak powinny, wtedy zdecydujemy o ostatecznej dacie operacyjnego wdrożenia katowickiej wieży” – wyjaśnił Janiszewski.
Jak dodał, PAŻP tworzy wirtualne centrum przetwarzania danych (big data center) dla systemów wieżowych, w którym system PansaUTM będzie jednym z podstawowych rozwiązań pod kątem zbierania i przetwarzania danych od użytkowników przestrzeni powietrznej – w tym przypadku od użytkowników bezzałogowych statków powietrznych.
Budowa nowej wieży kontroli lotów na katowickim lotnisku stała się potrzebna ze względu na zmiany układu pola manewrowego portu i płyt postojowych oraz przesunięcia tej infrastruktury na wschód. Był to efekt licznych inwestycji zarządcy katowickiego lotniska, Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, w poprzednich latach.
GTL zbudowało m.in. nową drogę startową o długości 3,2 km, utworzyło nowy system dróg kołowania i nadal rozbudowuje płyty postojowe. Kontrolerzy ruchu muszą mieć tymczasem dobry widok na wszystko, co dzieje się na lotnisku.
Budowa nowej wieży nie jest jedynym przedsięwzięciem PAŻP w Katowice Airport. Na lotnisku trwają prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I (system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności – PAP) zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. Katowice mają być pierwszym lotniskiem regionalnym w Polsce z systemem ILS na obu kierunkach podejściach do drogi startowej.
Według wcześniejszych informacji wśród kolejnych inwestycji w Katowice Airport PAŻP zapowiadała: nowy radar wtórny oraz nowy ośrodek radiokomunikacyjny.
Lotnisko Katowice należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Port jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo.
Przeczytaj również:
Głosuj na wieżę kontroli ruchu lotniczego TWR Katowice
Komentarze