PAŻP i IATA będą pracować nad Krajową Strategią Zarządzania Ruchem Lotniczym
Jak napisano w komunikacie, prace nad Krajową Strategią Zarządzania Ruchem Lotniczym już ruszyły. Grupa robocza złożona z przedstawicieli PAŻP I IATA opracowuje podstawy, cele oraz wymagania na jakich oprze się Strategia. Do prac ma włączyć się szersza grupa podmiotów zarówno z branży lotniczej, jak i z poza niej. Następnie, autorzy dokumentu zwrócą się do rządu o wyrażenie poparcia i wdrożenie strategii.
Zdaniem prezes PAŻP Janusza Niedzieli, modernizacja polskiej przestrzeni powietrznej jest zasadniczą częścią planów rozwojowych naszego kraju. "Stworzenie krajowej strategii, skupiającej wszystkie organizacje, które mają za zadanie przyczynić się do tej ważnej inicjatywy, ma najwyższy priorytet" - mówi cytowany w komunikacie.
Jak wskazuje PAŻP, w ciągu najbliższych dwóch dekad liczba operacji lotniczych w Polsce ulegnie podwojeniu do poziomu 1,5 mln lotów rocznie. Jednocześnie z prognoz wynika, że liczba pasażerów obsługiwanych przez lotniska krajowe będzie rosła w tempie 5,6 proc. i do 2030 roku osiągnie wartość 68 mln pasażerów rocznie.
"Sprostanie tym wymaganiom, przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa, poprawie przepustowości, redukcji kosztów oraz opóźnień, wymaga od Polski modernizacji systemu zarządzania ruchem lotniczym i zmian w strukturach przestrzeni powietrznej" - tłumaczy PAŻP.
Zdaniem Agencji, wprowadzenie tych zmian przełoży się m.in. na wpływ 6 miliardów euro do budżetu oraz powstanie 65 tys. miejsc pracy do 2035 roku.
"Z uwagi na skomplikowany układ strumieni ruchu lotniczego nad Polską istotne jest, aby wszystkie podmioty lotnicze - władze lotnicze, przewoźnicy, lotniska, firmy handlingowe - były zaangażowane we wspólny, strategiczny program modernizacji przestrzeni oraz sieci ATM" - podkreślono. Dlatego, PAŻP oraz IATA uważają, że tylko współpraca wszystkich podmiotów pozwoli na osiągnięcie celów Single European Sky (Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna) i przyniesie korzyści dla pasażerów, branży lotniczej i całej gospodarki.
"Polska jest coraz silniejszą europejską gospodarką o ważnej pozycji strategicznej - pomostem między Europą Zachodnią a Wschodem. Partnerstwo między PANSA a IATA będzie miało zasadnicze znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności Polski na międzynarodowym tynku lotniczym. Wspólnie pomożemy stworzyć strategię, która przyniesie realne korzyści i będzie służyć jako wzór modernizacji przestrzeni powietrznej w Europie" – powiedział, cytowany w komunikacie, dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac.
Krajowa Strategia Zarządzania Ruchem Lotniczym uwzględni: określenie kierunku rozwoju ATM w Polsce, zmiany przestrzeni powietrznej, które pozwolą na zwiększenie pojemności oraz skrócenie tras, co ograniczy zużycie paliwa i negatywny wpływ lotnictwa na środowisko, większy nacisk na współpracę międzynarodową w celu przyspieszenia osiągnięcia celów Single European Sky.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jako jedyna instytucja w Polsce szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów lotu oraz zarządza ruchem lotniczym na naszym niebie. PAŻP dba o bezpieczeństwo samolotów lądujących i odlatujących z polskich lotnisk, a także przelatujących przez nasz kraj.
IATA zrzesza 275 linii lotniczych ze 117 krajów, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego. (PAP)
autor: Aneta Oksiuta
edytor: Sonia Sobczyk
aop/ son/
Komentarze