Przejdź do treści
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Źródło artykułu

PAŻP dostała 1 mln euro na opracowanie studium wykonalności

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) otrzymała 1 mln euro unijnego dofinansowania na opracowanie studium wykonalności dotyczącego wspólnej przestrzeni powietrznej między Polską i Litwą. Projekt został poparty przez stronę litewską.

Tworzenie FAB (Functional Airspace Block) jest jednym z najważniejszych elementów inicjatywy Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky - SES). Takie rozwiązania, to jeden z priorytetów Komisji Europejskiej, której regulacje zmierzają do tego, by zarządzanie przestrzenią powietrzną w UE było tańsze i bardziej efektywne.

Idea powstania bloków przestrzeni powietrznej pojawiła się już w pierwszych regulacjach dotyczących jednolitego europejskiego nieba, w 2004 r. Chodzi w nich o to, by podmioty zarządzające przestrzenią w różnych krajach porozumiały się tak, by zmniejszyć dzisiejszą fragmentaryzację przestrzeni, spowodowaną granicami państwowymi oraz zlikwidować "wąskie gardła" w ruchu lotniczym.

W Europie trwają także przymiarki do tworzenia FAB-ów Hiszpanii i Portugalii, Niemiec, Francji i kilku sąsiednich krajów, a także Anglii i Irlandii oraz Włoch z krajami północnej Afryki. Polska i Litwa pracuje nad koncepcją powstania FAB-u.

Koszt analizy studium wykonalności został oszacowany na 2 mln euro. PAŻP stanął do konkursu na współfinansowanie projektów w ramach Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej. Dofinansowanie na takie projekty może wynieść 50 proc. ich wartości. "Dostaliśmy jedną piątą wszystkich europejskich środków z programu przeznaczonego dla dostawców usług żeglugi powietrznej. Uzyskaliśmy je między innymi dzięki litewskiemu poparciu" - powiedział we wtorek PAP rzecznik PAŻP Grzegorz Hlebowicz. Jak dodał, studium ma pomóc w oszacowaniu ekonomicznej efektywności bałtyckiego FAB-u.

W ubiegłym tygodniu na temat idei FAB-u rozmawiali przedstawiciele władz Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz przewoźnicy lotniczy. Jak podał wówczas ULC, konieczne jest zapewnienie aktywnego udziału w tworzeniu FAB wszystkich środowisk lotniczych użytkujących przestrzeń powietrzną, w tym przewoźników lotniczych. Do tej pory nie mieli oni możliwości przedstawienia swoich oczekiwań.
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony