Loty w załogach jednoosobowych – spostrzeżenia NBAA
Narodowe Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (National Business Aviation Association - NBAA) zorganizowało spotkanie dotyczące bezpieczeństwa pilotów wykonujących loty w załodze jednoosobowej. Do wydarzenia doszło na targach Business Aviation Convention & Exhibition (NBAA-BACE), które odbyły się w Las Vegas Convention Center w Nevadzie.
W spotkaniu uczestniczył Pete Basile, główny śledczy ds. bezpieczeństwa lotniczego w Textron Aviation, który podzielił się z uczestnikami kluczowymi spostrzeżeniami na temat wykonywania lotów w załogach jednoosobowych i podejmowania przez pilota decyzji pod presją, zarządzania ryzykiem oraz najlepszych praktyk w zakresie utrzymania bezpieczeństwa w wymagających operacjach
Jako strona dochodzeń prowadzonych przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu (NTBS), Basile przedstawił ogólny zarys procesów wykonywanych w sprawie różnych wypadków, a następnie przybliżył szczegóły dwóch istotnych dla uczestników spotkania. W obu zdarzeniach uczestniczyły samoloty Cessna 550, z których jeden został zmodyfikowany do operacji w załodze jednoosobowej. Wypadki doprowadziły do śmierci dwunastu osób, w każdym z nich po sześciu.
W pierwszym z omawianych przypadku, jedyny pilot w kokpicie wykonywał prawie siedmiogodzinny lot z międzylądowaniem na tankowanie. Lotnik w planie lotu nie wskazał zapasowego lotniska, a pogoda na docelowym lotnisku była słaba, z niską widocznością i pułapem chmur. W tym przypadku NTSB nie zakończyła jeszcze dochodzenia.
W drugim przypadku, z lipca 2023 r., samolot próbował wrócić na lotnisko French Valley (RBK) w Murrieta w Kalifornii około godziny 3:00 czasu lokalnego. Widoczność i pułap chmur również były słabe, a w okolicy panowała mgła. Śledczy zauważyli, że do braku wniesienia pozytywnego wkładu w bezpieczeństwo lotu mógł przyczynić się alkohol stwierdzony we krwi drugiego pilota, ale nie stwierdzili jednoznacznie, że był to czynnik sprawczy wypadku. Basile omówił wspólne wątki obu zdarzeń i dodał, że te czynniki nadal są powszechne w wypadkach lotniczych:
- kontynuowanie lotu w złych warunkach pogodowych
- brak ustabilizowanego podejścia
- czas wypadku w okresie Okna Niżu Dobowego, zazwyczaj między 3:00 a 5:00 rano
Basile podkreślił: „Chciałbym wrócić i porozmawiać o czymś innym w przyszłym roku, ale wciąż mamy te same problemy. Zapobiegajmy powtarzaniu się tego typu wypadków”.
Więcej informacji na ten temat dostępnych jest na stronie www.nbaa.org
Komentarze