Oferty na odbudowę linii do lotniska Katowice powyżej budżetu
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice Katowice Airport.
W regionie budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowała się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia. Zmodernizowanych ma zostać 8 przystanków kolejowych z 11 peronami przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych. 19 przejazdów kolejowo-drogowych ma być przebudowanych pod kątem poprawy bezpieczeństwa.
Według wcześniejszych informacji inwestycja – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wymaga szeregu zmian technicznych, wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzone muszą zostać niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz dwiema drogami wojewódzkimi powstaną wiadukty.
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Umowę na zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego PLK zawarły w marcu 2017 r. ze spółką Egis Poland (wartą 15,2 mln zł netto).
We wrześniu 2018 r. podpisano umowę na 503,1 mln zł dofinansowania inwestycji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano na 741,8 mln zł.
Przetarg na rewitalizację połączenia ruszył w październiku 2019 r. Termin składania ofert przekładano dziesięciokrotnie. Ostatecznie w ostatnim tygodniu złożono 8 ofert, a PLK podały, że na realizację podstawowego zakresu zamówienia (wraz z tzw. kwotą warunkową) przewidziały 849 mln zł brutto.
Najtańszą ofertę złożyła spółka Torpol. PLK w informacji z otwarcia podały, że wyceniła ona zakres podstawowy zamówienia na 809,7 mln zł netto (a dwa dodatkowe prawa opcji łącznie na 10,6 mln zł netto), co przy kwocie warunkowej 86 mln zł netto i należnym podatku VAT 208,5 mln zł, daje całkowitą cenę brutto (z opcjami) 1114,8 mln zł.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową jedynym kryterium wyboru oferty ma być cena. PLK zaplanowały jeszcze przeprowadzenie aukcji elektronicznej.
Według założeń PLK prezentowanych podczas wcześniejszych spotkań z samorządami czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Tarnowskich Gór ma wynieść 63 min (przy założeniu czasu przejazdu z Katowic do Tarnowskich Gór 46 min. oraz z Tarnowskich Gór do lotniska odbudowaną linią – 17 min.).
Natomiast założony czas dojazdu do lotniska z Katowic od strony Zawiercia to 68 min. - przy założeniu czasu przejazdu z Katowic do Zawiercia 45 min. (dziś to rozkładowo od 34 min. dla pociągów regionalnych przyspieszonych – do 50 min.) oraz z Zawiercia do lotniska – 23 min.(PAP)
autor: Mateusz Babak
Komentarze