Przejdź do treści
Źródło artykułu

Od początku roku blisko 30 tys. ton frachtu na lotnisku Katowice

Blisko 30 tys. ton lotniczego frachtu przeładowano w pierwszych jedenastu miesiącach br. na lotnisku Katowice. To wynik o ponad 50 proc. lepszy niż w tym samym okresie 2020 r. W listopadzie z i do Katowic przewieziono 3,2 tys. ton lotniczego cargo.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, na pokładach samolotów towarowych z i do Pyrzowic przewieziono od stycznia do końca listopada 2021 r. 29 tys. 056 ton cargo, to jest o 10 820 ton więcej (o 59,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r.

W listopadzie br. z oraz do Katowice Airport przewieziono 3210 ton frachtu, to jest o 1193 ton więcej (o 59,2 proc. więcej) w porównaniu z wynikiem osiągniętym w tym samym miesiącu w ub. roku. W listopadzie br. odnotowano 498 startów i lądowań frachtowców, tj. o 203 więcej (o 68,8 proc.), niż w tym samym okresie przed rokiem.

W tegoroczne wakacje siatka regularnych połączeń towarowych lotniska poszerzyła się o trzy nowe trasy realizowane na zlecenie firmy Amazon boeingami 737-400 w wersji cargo. 6 lipca br. wystartowała rotacja Mediolan-Malpensa – Cagliari – Katowice – Paryż de Gaulle – Mediolan-Malpensa. Dwa tygodnie później zadebiutowało połączenie Katowice – Hanower – Mediolan-Malpensa – Hanower – Katowice, a 3 sierpnia rotacja Mediolan-Malpensa – Katania – Katowice – Madryt – Mediolan-Malpensa.

W Katowicach swoje regionalne bazy mają czołowi operatorzy cargo w Europie. Obecnie siatka regularnych połączeń towarowych Katowice Airport obejmuje 10 tras. Oprócz nowych kierunków Amazona, na zlecenie tej firmy realizowane jest także regularne połączenie: Katowice Airport – Kolonia-Bonn – East Midlands – Kolonia-Bonn – Katowice.

DHL Express lata z Pyrzowic do Lipska, UPS do Kolonii-Bonn, FedEx do Paryża, a TNT obsługuje rotację Liege – Katowice – Gdańsk – Ryga – Liege. Ponadto, w Katowice Airport od stycznia br. swój ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service - transport przesyłek ciężarówkami między lotniskami na zlecenie linii lotniczych) prowadzi Lufthansa Cargo, skąd oferuje regularne połączenia z Frankfurtem i Wiedniem.

Władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem akcentują, że jest to największy regionalny port towarowy w Polsce. W 2020 r. z i do Katowice Airport przewieziono rekordowe 20 369 ton frachtu. Prognoza na 2021 r. zakłada obsłużenie ponad 30 tys. ton ładunków.

„Koniec roku, ze względu na zbliżające się Święta Bożego Narodzenia, to tradycyjnie bardzo gorący i pracowity okres w cargo lotniczym. Nasz terminal towarowy pracuje aktualnie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu” – powiedział, cytowany przez Adamczyka, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.

„To będzie bardzo dobry rok w segmencie cargo dla Katowice Airport. Zeszłoroczny wynik poprawimy o ponad 11 tys. ton, pierwszy raz w historii przekraczając 30 tys. ton frachtu w skali roku. Ten sukces nie byłby możliwy bez nowoczesnej infrastruktury, którą nadal chcemy rozwijać. Dlatego intensywnie pracujemy nad projektem drugiego terminalu cargo” – dodał Tomasik.

W 2016 r. uruchomiony został w Katowicach terminal cargo o powierzchni 12 tys. mkw. Otwarto przed nim nową płytę postojową dla frachtowców. W 2017 r. rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zakończono pod koniec 2019 r. Obecnie na płycie postojowej przed terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, że w razie potrzeby można na niej obsługiwać także większe maszyny, jak np. Boeing 747-8F.

Liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. W związku z tym, że prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, rozpoczęto jednak prace nad projektem drugiego terminalu cargo.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych, jednak ze względu na pandemię było to 1,44 mln pasażerów. W tym roku będzie to 2,2-2,3 mln osób.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony