Nowy terminal na lotnisku Katowice – do 2025 roku
Jak poinformował w poniedziałek prezes zarządzającego katowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik, dynamiczny rozwój lotniska, które w tym roku spodziewa się odprawić 4,8 mln pasażerów (wzrost wobec 2017 r. o ponad 25 proc.), niejako wymusza rozwój infrastruktury terminalowej.
„W tym roku chcemy ogłosić przetarg na przygotowanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej zagospodarowania całej strefy landside (części portu lotniczego, przyległe tereny i budynki, które nie są rejonem operacji lotniczych - PAP), a kolejnym etapem będzie ogłoszenie konkursu architektonicznego na budowę nowego obiektu” - zasygnalizował Tomasik.
Zastrzegł, że warunkiem realizacji tych planów jest utrzymanie się takiego tempa wzrostu rynku, które przełoży się na dwucyfrowe wartości wskaźników wzrostu lotniska. „Tylko wtedy będzie sens i racjonalność ekonomiczna, aby taki obiekt budować” - ocenił.
Zdiagnozował przy tym, że obecny sezon, z tempem wzrostu o ponad 25 proc. rok do roku, jest jednym z najlepszych okresów w historii lotniska. Ocenił, że choć „następne lata też będą dynamiczne”, wobec sytuacji rynkowej, m.in. rosnących cen paliw, tempo rozwoju Katowice Airport spadnie – utrzyma jednak wartości dwucyfrowe.
Jeszcze przed budową nowego terminala władze lotniska zamierzają zmodernizować swój obecny główny terminal B. Dysponują już dokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu. Modernizacja będzie polegała przede wszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie w kierunku południowym.
Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesienie kontroli bezpieczeństwa w terminalu B na powiększone, poprzez zbudowanie nowych stropów, pierwsze piętro. Na parterze pozostanie obsługa check-in.
„Zwiększymy nie tylko powierzchnię, ale przede wszystkim komfort obsługi pasażerów. A po drugiej stronie będziemy mieli trzy mosty, którymi pasażerowie będą mogli przemieszczać się do samolotów. Będziemy mieli gate'y nie tylko na parterze; te na pierwszym piętrze będą przeznaczone dla samolotów, które będą w bezpośredniej odległości od terminala” - wyjaśnił Tomasik.
„Jednocześnie musimy przebudować cały układ kontroli bagażu, co wynika z przepisów unijnych. Pojawiły się nowe standardy; musimy do 2020 r. wymienić cały ciąg kontroli bezpieczeństwa bagażu” - dodał.
GTL zamierza prowadzić prace dotyczące terminala B zimą, kiedy ruch na lotnisku jest mniejszy. Nie rozpoczną się jednak one w tym sezonie, ze względu na grudniowy szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach - według wcześniejszych informacji będą prowadzone w sezonach 2019/20 i 2020/21.
Jednocześnie lotnisko przygotowuje rozbudowę strefy general aviation (małego ruchu lotniczego). „Będziemy chcieli zrealizować inwestycję w postaci pięciu-sześciu hangarów dedykowanych pod general aviation” - zapowiedział Tomasik.
W sąsiedztwie rozbudowywana będzie nadal baza cargo. GTL chce, aby powstał tam nowy obiekt o powierzchni ok. 5-6 tys. m kw. - terminal cargo pod kątem jednego z dużych, operujących w Katowicach i funkcjonujących na globalnym rynku przedsiębiorstw kurierskich. Niezależnie trwa rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych.
Przygotowywany jest też plan rozbudowy bazy technicznej. „Chcemy w najbliższych latach – i już w zasadzie decyzję podjęliśmy – zbudować jeszcze dwa hangary techniczne. To jest ok. 400-500 nowych miejsc pracy – i to będzie działo się w najbliższych dwóch latach” - zasygnalizował prezes GTL.
Zarządca katowickiego lotniska chce też w najbliższych latach przeprowadzić takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, centralna wartownia czy baza paliwowa. Nadal zwiększana ma być liczba stanowisk postojowych samolotów.
Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli, która powinna zostać oddana do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 r. GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej
W sierpniu br. pyrzowickie lotnisko było zdecydowanym liderem liczby obsłużonych pasażerów wśród polskich portów regionalnych. Od początku roku do końca sierpnia z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało 3,4 mln pasażerów, czyli o 724,5 tys. więcej (27,3 proc.) w porównaniu z tym samym okresem 2017 r.
Tomasik zaznaczył, że lotnisko Katowice - będące obecnie na trzecim miejscu pod względem liczby obsłużonych pasażerów wśród portów regionalnych – znacznie zmniejszyło w tym roku stratę do drugiego pod tym względem Gdańska. „Myślę, że w przyszłym roku będziemy mieli większą liczbę obsłużonych pasażerów niż Gdańsk” - ocenił prezes GTL.
W kontekście rosnącego wciąż ruchu GTL podpisało niedawno umowę na rozbudowę lotniskowych parkingów. Do przyszłorocznego sezonu letniego w obrębie lotniska powstać ma 600 nowych miejsc parkingowych.
„Powód to liczba docierających do nas samochodów, liczba parkujących. Widać to na okolicznych parkingach – myślę, że jest tu ok. 7-8 tys. miejsc parkingowych w otoczeniu lotniska, co też jest wartością dodaną dla miejsca, w którym się znajdujemy. Gdy kiedyś mówiliśmy, że szczęście mają ci, co tutaj mieszkają, bo będą mogli na lotnisku zarabiać, robić biznes, to właśnie to ma miejsce. Tworzymy miejsca pracy nie tylko na lotnisku” - podkreślił Tomasik.(PAP)
autor: Mateusz Babak
Komentarze