Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nieudane wdrożenie wielkiego systemu informatycznego w USA

Rozbudowane wdrożenie systemu do wspomagania zarządzania ERP, który miał zarządzać działaniami amerykańskich sił powietrznych, zostanie zamknięte. System ten miał obejmować całość działania US Air Force i kosztować 5 mld dol. – poinformował magazyn „Computerworld”.

Expeditionary Combat Support System (ECSS), zbudowany na bazie komercyjnego systemu ERP firmy Oracle, miał być najdroższym systemem informatycznym na świecie – początkowe koszty, wynoszące 2 mld dol. według raportu rządowego biura rachunkowego GAO (U.S. Government Accountability Office) z 2010 roku wzrosły do 5 mld dol.

System ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to informatyczny system biznesowy wspomagający zarządzanie przedsiębiorstwem lub grupą współdziałających ze sobą przedsiębiorstw. System taki gromadzi dane, analizuje je, dokonuje prognoz oraz monitoruje na podstawie danych działanie firmy lub grupy firm. Jest zintegrowany, obejmuje zwykle całość procesów zachodzących w firmie i składa się z modułów, takich jak m.in. zarządzanie dostawami, logistyka, magazynowanie, zaopatrzenie, zarządzanie transportem, relacjami, zasobami ludzkimi, finanse i księgowość.

W US Air Force system ECSS miał zastąpić 200 innych systemów informatycznych do zarządzania częściami majątku oraz działaniami amerykańskich sił lotniczych i „sprawić ,aby funkcjonowały one jak dobrze pracująca korporacja”, jak stwierdził Departament Obrony USA w 2005 roku, w chwili uruchamiania projektu.

W październiku 2011 roku zastępca Głównego Kwatermistrza US Air Force, gen. David Tillotson poinformował nieoczekiwanie Kongres USA, iż siły powietrzne „dokonują ponownej strategicznej oceny projektu wdrożenia” i „rozważają alternatywy”. Wśród nich wymieniono m.in. modernizację istniejących systemów IT i wdrożenie innych systemów bądź kontynuację prac nad ECSS.

13 lutego 2012 r. prowadzące wdrożenie z ramienia US Air Force biuro ECSS poinformowało o szczegółach „restrukturyzacji” systemu. Jak poinformowała zastępca szefa sztabu ds. logistyki, urządzeń i wsparcia gen. Judith A. Fedder, zdecydowano o zamknięciu programów pilotażowych wdrożenia A i B, które „pełne były znanych błędów i koniecznych ich obejść” oraz nie kontynuowaniu następnych po nich programów C i D stanowiących kolejne etapy wdrożenia.

Używający ECSS oficerowie i pracownicy cywilni sił powietrznych, według gen. Fedder „powrócą do poprzednich systemów”. Nie podano kosztów dotychczasowego wdrożenia oraz terminu zamknięcia programów pilotażowych.

Według firmy analitycznej Gartner około 60 proc. wdrożeń wielkich systemów informatycznych kończy się klęską. Przyczyną jest m.in. nieumiejętność przełożenia procesów działających w firmie na działanie systemu informatycznego, brak dostatecznego wsparcia ze strony pracowników i kierownictwa firmy (czasem nawet jawny opór), złe przygotowanie wdrożenia lub jego prowadzenie. (PAP)

mmej/ agt/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony