Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nanolakier dla samochodów i samolotów

25.03. Warszawa (PAP) - Przyjazny środowisku, rozpuszczalny w wodzie i pozbawiony toksycznych związków chemicznych nanotechnologiczny lakier, umożliwia testy w tunelu aerodynamicznym, podczas których badany jest rozkład ciśnienia oraz temperatury na metalowych powierzchniach aut oraz poszyciu samolotów, donosi "Analyst". Testy wytrzymałości urządzeń mechanicznych, w tym przede wszystkim samochodów oraz samolotów, są prowadzone w tunelach aerodynamicznych. Do tego celu używa się specjalnych fluorescencyjnych farb, które zmieniają swoją barwę w zależności od zmian ciśnienia i temperatury zachodzących wokół badanego przedmiotu (zmiany widoczne są po oświetleniu odpowiednim światłem). Naukowcy z Graz University of Technology (Austria) oraz University of Regensburg (Niemcy) opracowali pierwszą tego typu analityczną farbę na bazie nanomateriałów - w pełni przyjazną środowisku, do produkcji której nie potrzeba żadnych trujących odczynników. Warto wspomnieć, że nanomateriały np. nanocząstki, to drobinki o średnicy mierzonej w nanometrach, gdzie jeden nanometr to miliardowa część metra. Nowy lakier utworzony został z dwóch typów cząstek. Sensor baryczny, wizualizujący zmiany ciśnienia powłoki lakierniczej zbudowany został z polimerowych nanocząstek - przepuszczających powietrze (tzw. oddychających), wewnątrz których zamknięto kompleks porfiryny i palladu. Natomiast zmiany temperatury uwidaczniane są dzięki fluorescencji mikrocząstek zawierających kompleks irydu. Wodna mieszanina mikro i nanocząstek rozpylona za pomocą dyszy lakierniczej silnie przywiera do powierzchni metalu (w tym celu nie są używanie żadne dodatkowe środki chemiczne), dzięki czemu preparat jest przyjazny środowisku i może być nanoszony praktycznie bez konieczność stosowania specjalistycznych urządzeń ochronnych. Po oświetleniu polakierowanej powierzchni światłem o długości fali 405 nm generowanym za pomocą diody laserowej lub diody LED i analizie fluorescencyjnego światła emitowanego przez sensoryczną powłokę lakierniczą można określić ciśnienie, jakiemu poddana jest warstwa lakieru oraz zachodzące zmiany temperatury powierzchni metalu. Obecnie naukowcy pracują nad modyfikacją lakieru, by ten reagował na zmiany temperatury i ciśnienia w czasie milisekund. Na dzień dzisiejszy, różnice temperatury w przedziale od 1 do 50 stopni Celsjusza i ciśnienia w zakresie 50 do 2000 mbar widoczne są po upływie około jednej sekundy. (PAP) klg/ yy/
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony