Na lotnisku Katowice powstanie najwyższa w Polsce wieża kontroli ruchu lotniczego
W poniedziałek podpisano umowę pomiędzy PAŻP a zarządzającym lotniskiem Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym (GTL), na mocy której Towarzystwo sprzedało Agencji działkę o powierzchni 0,52 ha pod budowę nowej wieży.
Budowę nowej infrastruktury PAŻP rozpocznie w przyszłym roku, a uruchomienie operacyjne wieży planowane jest na koniec 2018 r.
Nowa wieża kontroli ruchu lotniczego będzie miała 46 m wysokości, a poziom operacyjny będzie ulokowany na wysokości 42 m. Kubatura obiektu wyniesie ponad 7,3 tys. m sześc.
W wieży, na powierzchni przeszło 1,8 tys. m kw., rozmieszczone zostaną pomieszczenia ze stanowiskami kontroli wieżowej, kontroli zbliżania, pomieszczenia techniczne i garażowe oraz zaplecze socjalne. Wokół obiektu powstanie system dróg wewnętrznych wraz z parkingami.
Budowa wieży w Katowicach to kolejna inwestycja PAŻP unowocześniająca infrastrukturę lotniczą w Polsce. W sumie w ciągu najbliższych kilku lat na modernizację infrastruktury i zakup nowych technologii niezbędnych do prowadzenia kontroli ruchu lotniczego Agencja planuje wydać blisko 1 mld zł.
"Nowa wieża kontroli lotniska w Katowicach jest inwestycją w bezpieczeństwo ruchu lotniczego i poprawę jego płynności. To także lepsze warunki służby kontrolerów ruchu lotniczego oraz pracowników PAŻP, którzy zapewniają ciągłości pracy Agencji" – powiedziała cytowana w poniedziałkowym komunikacie prasowym p.o. prezesa PAŻP Magdalena Jaworska.
Konieczność budowy nowej wieży, która powstanie w południowo-wschodniej części portu, wynika z potrzeb operacyjnych. W ostatnich latach GTL zrealizowało zakrojony na szeroką skalą program rozbudowy pola manewrowego pyrzowickiego lotniska, który obejmował m.in. budowę nowej płyty postojowej statków powietrznych o powierzchni 11 ha oraz rozbudowę i modernizację dróg kołowania.
Powstała także nowa droga startowa, której wschodnia krawędź została przesunięta o 700 m względem wschodniej krawędzi starej drogi. Ponadto, w południowo-wschodniej części portu powstała nowa płyta postojowa dla samolotów cargo i nowa płyta do odladzania.
Inwestycje sprawiły, że znacząca część pola manewrowego pyrzowickiego lotniska przesunęła się na wschód. Budowa nowej wieży, dwukrotnie wyższej od obecnie używanej, poprawi wgląd na całość pola manewrowego portu oraz zwiększy komfort pracy kontrolerów ruchu lotniczego.
Prezes GTL Artur Tomasik wskazał, że na całym świecie wieże kontroli ruchu lotniczego pełnią nie tylko funkcje operacyjno-użytkowe, ale poprzez swoją wyjątkową architekturę stają się swoistymi znakami firmowymi poszczególnych portów.
"Jestem przekonany, że nowa wieża kontroli ruchu lotniczego pyrzowickiego lotniska stanie się nie tylko naszym nowy symbolem, ale także jedną z infrastrukturalnych wizytówek woj. śląskiego. Ponadto, obiekt ten będzie jednym z elementów całkowicie nowej infrastruktury południowo-wschodniej części portu, którą wybudowaliśmy w ostatnich latach" - powiedział Tomasik.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to jedyna w Polsce instytucja zarządzająca polską przestrzenią powietrzną, która szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego. W Agencji pracuje ponad 500 kontrolerów ruchu lotniczego odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu. Rocznie na polskim niebie i lotniskach wykonywanych jest ok. 700 tys. operacji lotniczych, nad bezpieczeństwem których czuwają kontrolerzy ruchu lotniczego PAŻP.
Katowice Airport jest największym regionalnym polskim portem lotniczym w zakresie obsługi ruchu czarterowego i cargo. Aktualnie w sprzedaży z Pyrzowic jest ponad 100 tras regularnych i czarterowych. W 2015 r. w Katowice Airport obsłużono 3,07 mln pasażerów. (PAP)
mab/ mtb/ pad/
Komentarze