Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na lotnisku Katowice od środy utrudnienia związane z przebudową terminalu B

Od środy pasażerowie korzystający z lotniska Katowice powinni spodziewać się pierwszych utrudnień związanych z rozpoczynającą się przebudową i rozbudową tamtejszego terminalu pasażerskiego B. Wszystkie zaplanowane prace mają potrwać do końca I poł. 2021 r.

Rozpoczynająca się we wrześniu br. przebudowa i rozbudowa największego terminalu lotniska Katowice to element zaplanowanego do 2025 r. programu inwestycyjnego zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL), o wartości ponad 600 mln zł.

Dzięki inwestycji powierzchnia obiektu, obsługującego odloty do lotnisk w obrębie strefy Schengen, wzrośnie o 40 proc., a przepustowość całego portu zwiększy się z 6 do 8 mln pasażerów rocznie.

Jak poinformował we wtorek Piotr Adamczyk z działu marketingu GTL, w pierwszym etapie realizacji projektu już od środy zostaną zamknięte wszystkie wejścia do terminalu B od strony parkingu. Wejście możliwe będzie tylko przez sąsiadujący z terminalem B terminal pasażerski A.

Przed terminalem B umieszczone zostanie zaplecze budowy, co będzie wiązało się z wyłączeniem 120 miejsc parkingowych na parkingu P1 oraz przeniesieniem tamtejszej strefy do wysiadania przed terminal pasażerski C. Przed zamknięciem na czas inwestycji części parkingu przed terminalem B, GTL udostępniło 660 miejsc w nowej, zachodniej części parkingu P1.

Wewnątrz terminalu B, w hali ogólnodostępnej, zamknięta zostanie wschodnia część pierwszego piętra; przestaną działać mieszczące się tam punkty gastronomiczne. Z użytku wyłączone zostanie też całe drugie piętro hali, ze znajdującym się tam tarasem widokowym.

Na początkowym etapie inwestycji większe zmiany nie są planowane na parterze hali ogólnodostępnej. Harmonogram przewiduje, że do sierpnia 2020 r. działać tam będą wszystkie stanowiska odprawy biletowo-bagażowej oraz cała strefa kontroli bezpieczeństwa.

W hali odlotów w terminalu B, która znajduje się za kontrolą bezpieczeństwa, również zaplanowano zamknięcia części przestrzeni. Tu też obejmą one wschodnią część hali, zarówno na parterze, jak i pierwszym piętrze.

Cytowany w komunikacie prezes GTL Artur Tomasik powiedział, że inwestycja będzie wiązała się z niedogodnościami. „Niestety pewnego dyskomfortu wynikającego z prowadzonych prac, nie będzie dało się uniknąć, za co przepraszam. Razem z wykonawcą będziemy robili wszystko, żeby go zminimalizować” - zapewnił Tomasik.

Wskazał, że równolegle z tym projektem GTL pracuje nad koncepcją zagospodarowania centralnej części portu. W dokumencie określona zostanie wielkość i lokalizacja nowego, centralnego terminalu pasażerskiego wraz z powiązanymi z nim: nowym systemem dróg wewnętrznych, parkingów oraz drugim hotelem i biurowcem.

„Na postawie przeprowadzonych analiz podejmiemy decyzję o skali kolejnych inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej i parkingowej” - zasygnalizował Tomasik.

Przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B katowickiego lotniska potrwa od września br. do końca pierwszej połowy 2021 r. Według wcześniejszych informacji głównym wykonawcą jest spółka Promus z Rudy Śląskiej. Projekt przebudowy przygotowało Przedsiębiorstwo Spółdzielcze Budoprojekt w Katowicach. Koszt inwestycji to 77,4 mln zł netto.

Po zakończeniu inwestycji w terminalu B z 18 do 28 zwiększy się liczba stanowisk odprawy, z 6 do 8 liczba stanowisk kontroli bezpieczeństwa, a z 10 do 16 – liczba bramek do boardingu. Łączna powierzchnia terminali pasażerskich w Katowice Airport wzrośnie z 29 tys. m kw. do 34 tys. m kw.

Lotnisko Katowice należy do grona największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2018 roku z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln podróżnych. Port jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ mmu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony