Przejdź do treści
Źródło artykułu

Na lotnisku Katowice 80-proc. wzrost przewozów cargo rdr

Ponad 3,2 tys. ton frachtu przeładowano w październiku br. na lotnisku Katowice - o ponad 80 proc. więcej niż w tym samym miesiącu 2020 r. W pierwszych 10 miesiącach br. z i do Katowic przewieziono ponad 25,8 tys. ton cargo - o blisko 60 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jak wynika z poniedziałkowej informacji Piotra Adamczyka z biura prasowego Katowice Airport, w październiku br. z oraz do Katowice Airport przewieziono 3218 ton frachtu, to jest o 1438 ton więcej (o 80,7 proc. więcej) w porównaniu z wynikiem osiągniętym w tym samym miesiącu w ub. roku. W październiku br. odnotowano 511 startów i lądowań frachtowców, tj. o 207 więcej (o 68 proc.), niż w tym samym okresie przed rokiem.

Od stycznia do końca października 2021 r. w terminalu cargo lotniska im. Wojciecha Korfantego obsłużono w sumie 25 845 ton frachtu, czyli o 9626 ton więcej (o 59,3 proc.), niż podczas pierwszych dziesięciu miesięcy 2020 r. Od stycznia do końca października br. odnotowano w sumie 3 649 operacji startów i lądowań frachtowców, czyli o 1 146 więcej (o 45,8 proc.) niż podczas tego samego okresu rdr.

Władze Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem akcentują, że jest to największy regionalny port towarowy w Polsce. W 2020 r. z i do Katowice Airport przewieziono rekordowe 20 369 ton frachtu. Prognoza na 2021 r. zakłada obsłużenie 31-32 tys. ton ładunków.

„Bieżący rok zamkniemy najlepszym w historii pyrzowickiego lotniska wynikiem w segmencie przewozów frachtu lotniczego. Już po dziesięciu miesiącach 2021 r. z i do Katowic Airport przewieziono zdecydowanie więcej ładunków, niż w całym rekordowym minionym roku” – powiedział, cytowany przez Adamczyka, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik.

„Cargo jest ważnym filarem działalności pyrzowickiego lotniska. Od lat dbamy o rozwój tego segmentu dostarczając odpowiednią infrastrukturę. Obecnie pracujemy nad projektem drugiego terminalu towarowego, dzięki któremu zabezpieczmy przepustowość pod planowany dynamiczny rozwój działalności naszych partnerów specjalizujących się w lotniczym transporcie towarów” – dodał Tomasik.

W 2016 r. uruchomiony został w Katowicach terminal cargo o powierzchni 12 tys. mkw. Otwarto przed nim nową płytę postojową dla frachtowców. W 2017 r. rozpoczęła się jej dwuetapowa rozbudowa, którą zakończono pod koniec 2019 r. Obecnie na płycie postojowej przed terminalem towarowym znajduje się 10 stanowisk dla samolotów kodu C, czyli typu Boeing 737/Airbus A320. Płyta jest tak zaprojektowana, że w razie potrzeby można na niej obsługiwać większe maszyny, jak Boeing 747-8F.

Liczba miejsc postojowych na płycie cargo zabezpiecza potrzeby rozwoju firm kurierskich na najbliższe lata. W związku z tym, że prognozy wskazują na dalsze wzrosty przewozów w Pyrzowicach, rozpoczęto jednak prace nad projektem drugiego terminalu cargo.

W Katowicach swoje regionalne bazy mają czołowi operatorzy cargo w Europie. Obecnie siatka regularnych połączeń towarowych Katowice Airport obejmuje 10 tras.

W tegoroczne wakacje siatka regularnych połączeń towarowych lotniska poszerzyła się o trzy nowe trasy realizowane na zlecenie firmy Amazon. 6 lipca br. wystartowała rotacja Mediolan-Malpensa – Cagliari – Katowice – Paryż de Gaulle – Mediolan-Malpensa. Dwa tygodnie później zadebiutowało połączenie Katowice – Hanower – Mediolan-Malpensa – Hanower – Katowice, a 3 sierpnia rotacja Mediolan-Malpensa – Katania – Katowice – Madryt – Mediolan-Malpensa.

Oprócz nowych kierunków Amazona, na zlecenie tej firmy realizowane jest także regularne połączenie: Katowice Airport – Kolonia-Bonn – East Midlands – Kolonia-Bonn – Katowice. DHL Express lata z Pyrzowic do Lipska, UPS do Kolonii-Bonn, FedEx do Paryża, a TNT obsługuje rotację Liege – Katowice – Gdańsk – Ryga – Liege.

Ponadto, w Katowice Airport od stycznia br. swój ogólnopolski punkt integracji frachtu w modelu RFS (Road Feeder Service - transport przesyłek ciężarówkami między lotniskami na zlecenie linii lotniczych) prowadzi Lufthansa Cargo, skąd oferuje regularne połączenia z Frankfurtem i Wiedniem.

Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego siatki połączeń skorzystało 4,84 mln pasażerów, w tym ponad 2 mln w ruchu czarterowym. Prognoza na 2020 r. zakładała przewiezienie 5,5 mln podróżnych, jednak ze względu na pandemię było to 1,44 mln pasażerów. Lotnisko jest też krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony