Przejdź do treści
Źródło artykułu

Metropolia: rośnie popularność autobusowych linii na lotnisko

Ponad 21 tys. biletów dobowych kupili w maju br. pasażerowie korzystający z organizowanych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię linii autobusowych do portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach. To o ponad 7 tys. więcej, niż w styczniu br.

Jak wynika z informacji przekazanej przez Witolda Trólkę z biura prasowego GZM, w maju br. pasażerowie linii lotniskowych kupili ok. 21,6 tys. umożliwiających przejazd nimi biletów dobowych na komunikację miejską w Metropolii. Oznacza to wzrost o ok. 50 proc. w porównaniu ze styczniem br., gdy sprzedano ok. 14 tys. takich biletów.

"Od początku uruchomienia linii obserwujemy wzrost zainteresowania pasażerów tą formą dojazdu na lotnisko. To pokazuje, że decyzja o uruchomieniu tego typu połączeń była naszą dobrą odpowiedzią na potrzeby podróżujących" - uznał cytowany przez Trólkę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

"Jest to też dobra prognoza na wakacje, kiedy tradycyjnie najwięcej pasażerów korzysta z usług linii lotniczych. Chcemy zachęcić jak najwięcej osób do wyboru tej formy transportu. Właśnie na początku wakacji rozpoczęliśmy kampanią promującą nasze linie. Chcemy pokazać, że nasze autobusy na lotnisko łączą ze światem" - dodał Karolczak.

Uruchomienie przez Metropolię w listopadzie 2018 r. czterech specjalnych autobusowych linii ekspresowych na lotnisko Katowice poprzedziło przejęcie przez nią od początku stycznia 2019 r. organizacji całej komunikacji miejskiej - od trzech dotychczasowych tamtejszych organizatorów.

Autobusy kursujące do portu lotniczego oznaczone są symbolami AP1, AP2, AP3 i AP4. Wytyczone dla nich trasy to dla AP1: Gliwice Plac Piastów - Gliwice Zajezdnia - Zabrze Goethego - Zabrze Multikino - Bytom Karb - Bytom Dworzec - Piekary Szarlej Kaufland - Pyrzowice Port Lotniczy, AP2: Katowice Dworzec - Katowice Sokolska - Katowice Strefa Kultury - Sosnowiec Dworzec PKP - Będzin Stadion - Pyrzowice Port Lotniczy oraz AP3: Katowice Dworzec - Pyrzowice Port Lotniczy.

W przypadku linii tyskiej AP4 (Tychy Dworzec PKP - Tychy Hotelowiec - Katowice Giszowiec Osiedle - Katowice Dworzec) jest ona uzupełnieniem kolei. W ciągu dnia wykorzystuje szybkie połączenie kolejowe tych miast, z przesiadką na dworcu w Katowicach, skąd autobusy AP2/AP3 odjeżdżają co pół godziny. Nocą, gdy pociągi nie kursują, w trasę z Tychów wyjeżdżają autobusy.

Za organizowanie komunikacji miejskiej na terenie całej Metropolii, wraz z liniami lotniskowymi - odpowiedzialna jest jednostka GZM: Zarząd Transportu Metropolitalnego. ZTM emituje też bilety komunikacji miejskiej.

Do przejazdu liniami lotniskowymi upoważniają bilety 24-godzinne oraz odpowiednie bilety 30- i 90-dniowe. Bilety dobowe mogą być drukowane przez kierowców linii lotniskowych, ale też m.in. kupowane w automatach Śląskiej Karty Usług Publicznych, kodowane na kartach ŚKUP oraz kupowane za pośrednictwem aplikacji mobilnych.

Cena biletu 24-godzinnego wynosi 14 zł w wersji normalnej, a także 7 zł w wariancie ulgowym. Bilet ten w trakcie swojej ważności upoważnia do nielimitowanego podróżowania autobusami, tramwajami i trolejbusami na obszarze Metropolii, w tym liniami na lotnisko, a także do jednorazowego przejazdu pociągami Kolei Śląskich na terenie GZM. Tę ostatnią możliwość dodano wraz z uruchomieniem linii na lotnisko.

Zgodnie z przedstawionymi w lutym br. założeniami ujednolicenia kolorów pojazdów komunikacji miejskiej Metropolii - dotąd kursujących w różnych barwach poszczególnych samorządowych i prywatnych przewoźników - specjalne linie lotniskowe obsługują autobusy w kolorze fuksji (regularne linie autobusowe mają być żółte, tramwaje pozostaną czerwone, a trolejbusy - żółto-zielone).

Metropolia 25 czerwca wdrożyła też Metrobilet, czyli wspólną ofertę komunikacji miejskiej ZTM i Kolei Śląskich - na podstawie porozumienia władz GZM, woj. śląskiego i Kolei Śląskich, które podpisano w październiku ub. roku. Metrobilet nie zapewnia możliwości przejazdu liniami lotniskowymi. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ je/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony