Metropolia przed wakacjami chce jeździć na lotnisko Katowice
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.
Od stycznia br. na terenie całej Metropolii obowiązują m.in. jedna taryfa komunikacji miejskiej i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. GZM zdecydowała też o utworzeniu Zarządu Transportu Metropolitalnego, który docelowo przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji (od trzech dotychczasowych organizatorów). Do metropolitalnej sieci komunikacyjnej w dalszej perspektywie ma też zostać włączona kolej.
Jeszcze w ub. roku przedstawiciele GZM zapowiadali, że jednym z pierwszych działań Zarządu Transportu Metropolitalnego będzie samodzielne uruchomienie w 2018 r. komunikacji autobusowej do lotniska Katowice. Jak przekazała PAP rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska, trwają już intensywne prace nad jak najszybszym uruchomieniem nowego połączenia.
"Wstępnie planujemy, aby stało się to jeszcze przed wakacjami, kiedy ruch pasażerski jest największy. Chcielibyśmy, aby autobusy wyjeżdżały z Gliwic oraz Tychów, a następnie przez Katowice i Sosnowiec dojeżdżały do Pyrzowic. Przyjęcie tego rozwiązania sprawi, że autobusy te ze miast początkowych wyjeżdżałyby co godzinę, a połączenia z Katowic odbywałyby się co pół godziny” - powiedział, cytowany przez Rożnowską, członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
Według wstępnych założeń cena biletu miałaby wynieść 14 zł. Odpowiadałoby to cenie biletu całodobowego, która będzie obowiązywał w GZM od 1 kwietnia, gdy w życie wejdzie ujednolicony cennik komunikacji miejskiej dla biletów okresowych. Będzie to oznaczało, że pasażer kupując bilet dla linii lotniskowej, będzie mógł podróżować również komunikacją miejską przez 24 godziny po całym obszarze Metropolii.
Obecnie dojazd z centrum Metropolii na oddalone o ok. 40 km na katowickie lotnisko zapewniają komercyjne kursy samorządowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach (kilkanaście kursów w każdą stronę dziennie). Cena za bilet normalny wynosi 27 zł, a czas przejazdu to 55 minut. Czas przejazdu nowym połączeniem Metropolii z Katowic byłby podobny.
Ponadto na lotnisko Katowice kursują obecnie niektóre kursy pięciu linii autobusowych Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego - dwóch z Bytomia i po jednej z Piekar Śląskich, Świerklańca i Siewierza. Czas przejazdu linią 85 z Pyrzowic do Bytomia wynosi około godziny.
Zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, przygotowuje odbudowę linii kolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia. Linia ta powinna w 2022 r. skomunikować port lotniczy Katowice w Pyrzowicach z siecią kolejową i głównymi miastami regionu. Obecnie trwa projektowanie odbudowy linii nr 182.
PLK prowadzą także przetarg na zaprojektowanie i wykonanie podobnie planowanych do 2022 r. prac na linii nr 133, między Chorzowem Batorym, a Nakłem Śląskim (koło Tarnowskich Gór). To początkowy fragment tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni, a także część połączenia kolejowego z lotniska w kierunku Katowic.
Według wcześniejszych informacji czas przejazdu pociągów do lotniska z Katowic z wykorzystaniem linii nr 182 od strony Zawiercia miałby wynieść ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut. Dojazd linią 182 od strony Tarnowskich Gór (a wcześniej wyremontowaną "węglówką") wyniósłby ok. 50 minut.
Władze Katowice Airport spodziewają się w tym roku kolejnego kilkusettysięcznego wzrostu liczby obsłużonych pasażerów. W ub. roku obsłużono ich tam prawie 3,9 mln - o blisko 700 tys. pasażerów więcej niż w 2016 r.(PAP)
autor: Mateusz Babak
edytor: Anna Mackiewicz
Komentarze