Mazowieckie: plany budowy linii kolejowej Płock-Modlin
Podczas środowej konferencji prasowej w Płocku, marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik ocenił, iż nie jest wykluczone, że budowane od podstaw połączenie kolejowe do Modlina mogłoby powstać do 2018 r.
"Opracowane zostało wstępne studium wykonalności inwestycji. Teraz musimy prowadzić dialog z przedsiębiorstwem Polskie Linie Kolejowe, żeby uplasować ten projekt w perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014-20, bo realizacja tego zadania będzie możliwa tylko przy udziale środków europejskich. Liczymy, że takie pieniądze zdobędziemy" - podkreślił marszałek.
Struzik dodał, że linia kolejowa do Modlina nie tylko pozwoli na skomunikowanie Płocka z powstającym modlińskim portem lotniczym, ale także skróci do około 45 minut czas dojazdu do centrum Warszawy i tamtejszego portu lotniczego na Okęciu.
Na planowanej linii Płock-Modlin mógłby odbywać się kolejowy ruch pasażerski o prędkości pociągów do 160 km/h, a także ruch towarowy z prędkością składów do 100 km/h. W perspektywie rozważona ma być koncepcja przedłużenia linii do Włocławka i Torunia.
Port lotniczy w Modlinie ma być oddany do użytku wiosną 2012 r., jeszcze przed EURO 2012. Lotnisko, jako wspomagające port Chopina w Warszawie, ma obsługiwać przewozy międzynarodowe na liniach krótkiego i średniego zasięgu oraz przewozy krajowe. Prace budowlane na lotnisku rozpoczęły się ponad rok temu.
Terminal będzie miał ponad 12 tys. mkw. i będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie. Koszt inwestycji to ok. 250 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy oraz budowę stacji kolejowej na lotnisku.
Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki. (PAP)
mb/ mki/
Komentarze