Małopolskie: rusza trzecia linia Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Kraków - Tarnów
Jak poinformował w środę w Tarnowie marszałek Małopolski Jacek Krupa, nowoczesne i szybkie połączenie kolejowe między dwoma największymi miastami województwa to ukoronowanie prac zarządu regionu związanych z tworzeniem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
„Dwa lata temu ruszała pierwsza, krótka trasa SKA łącząca Kraków z Wieliczką. Teraz inaugurujemy trzecią nitkę. Te linie to zupełnie nowa jakość w codziennych podróżach do pracy, szkoły i na uczelnie, wyróżniające się punktualnością i dużą częstotliwością kursowania, nowoczesnym taborem oraz konkurencyjnymi cenami za bilety” - zaznaczył Krupa.
Od niedzieli 11 grudnia trasę Kraków-Tarnów, czyli trzecią linię Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, będzie obsługiwać 30 pociągów spółki Koleje Małopolskie. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu będą kursować co pół godziny, a przez resztę dnia – co godzinę. Najszybsze składy pokonają tę trasę w niecałą godzinę.
Stało się to możliwe dzięki zakończeniu przez PKP PLK modernizacji linii kolejowej E30 łączącej Kraków z Rzeszowem - największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Według zarządcy infrastruktury kolejowej od grudnia tego roku, wraz z nowym rozkładem jazdy, pociągi pasażerskie będą pokonywać tę trasę z prędkością 160 km/h. Koszt modernizacji linii E30 wynosi blisko 3,5 mld zł netto, z czego większość stanowi dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Leszek Zegzda, który w zarządzie województwa odpowiada za obszar transportu zaznaczył, że nową jakość przewozów odczują od grudnia nie tylko podróżujący nową linią Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej do Tarnowa, ale także mieszkańcy jadący dalej, na Sądecczyznę, bowiem niektóre składy dojadą do Nowego Sącza i Krynicy.
Docelowo, po zakończeniu przez PKP PLK remontu linii E30 na zachód od Krakowa, trzecia linia SKA zostanie przedłużona do Trzebini.
Trasy SKA obsługiwane będą taborem zakupionym przez województwo małopolskie. W tym roku na ten cel zostało przeznaczone ponad 300 mln zł, dzięki czemu zamówiono w nowosądeckim Newagu 13 elektrycznych pociągów Impuls. Pierwsze sześć pojazdów zostało odebranych z fabryki w ubiegłym tygodniu, zaś siedem kolejnych zacznie obsługiwać połączenia od marca przyszłego roku.
„W ciągu ostatnich lat, przy ogromnym wsparciu funduszy unijnych, zakupiliśmy w sumie 44 nowoczesne pociągi, które wprowadziły zupełnie nowy standard w podróży koleją. To na pewno nie koniec inwestycji w tabor – w przyszłym roku planujemy kupno kolejnych składów” – zapowiedział wicemarszałek Stanisław Sorys, odpowiadający w zarządzie województwa za Regionalny Program Operacyjny.
Obecnie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej funkcjonują dwie linie: SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a także SKA2 Kraków Główny - Miechów/Sędziszów. W planach są kolejne linie, w tym z Krakowa do Skawiny, a później wydłużenie jej w kierunku Kalwarii Zebrzydowskiej i Oświęcimia.
Wszystkie linie SKA obsługuje spółka samorządowa Koleje Małopolskie; od grudnia 2014 r. do maja tego roku obsłużyła 3 mln osób, a do końca tego roku planuje przewieźć ponad 6,5 mln.
Docelowo wszystkie pociągi KM będą się charakteryzować jednolitym malowaniem, zgodnym z nowym logo Małopolski, w którym występują kolory: szary, żółty, niebieski, różowy i zielony. (PAP)
rgr/ pad/
Komentarze