MAK: ICAO wyraziła nam uznanie za efektywność i profesjonalizm
MAK uczynił to relacjonując na swojej stronie internetowej zakończoną we wtorek dwudniową wizytę swojej przewodniczącej Tatiany Anodinej w kwaterze ICAO w Montrealu, w Kanadzie.
MAK podał, że Anodina spotkała się tam z prezesem Rady ICAO Roberto Kobehem Gonzalesem, sekretarzem generalnym ICAO Raymondem Benjaminem, dyrektor Biura ds. Aeronawigacji Nancy J. Graham, dyrektorem Biura ds. Prawnych i Kontaktów Zewnętrznych Denysem Wibaux, kierownikiem Sekcji Badania Wypadków Lotniczych Marcosem Costą i kierownikiem Sekcji Kontroli Lotów Chrisem Daltonem.
Według MAK, "podkreślono ważną rolę Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego w kompleksowym podejściu do zapewnienia bezpieczeństwa lotów w regionie oraz jego przywiązanie do standardów i rekomendowanej praktyki ICAO, w tym w sferze określania zdatności do lotów, certyfikowania lotnisk i badania wypadków lotniczych".
MAK przekazał też, że jego szefowa poinformowała władze ICAO o rezultatach działalności Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego, jak również przedstawiła propozycje poprawy bezpieczeństwa lotów, wypracowane w wyniku badania ciężkich katastrof lotniczych - tak w regionie jego działania, jak i poza nim.
Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego została powołana w 1944 roku jako struktura wyspecjalizowana systemu Organizacji Narodów Zjednoczonych. Zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem międzynarodowych przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu lotniczego oraz ekonomią transportu lotniczego.
Do zadań ICAO należy też nadzór nad przestrzeganiem przez kraje członkowskie międzynarodowych norm i przepisów regulujących cywilny ruch lotniczy. Organizacja opracowuje również nowe standardy i normy dla lotnictwa.
Polska jest członkiem ICAO od jej powstania.
Z kolei Międzypaństwowy Komitet Lotniczy jest międzynarodową organizacją regionalną, zarejestrowaną w ICAO. Został powołany w 1991 roku do badania cywilnych wypadków lotniczych na terytorium b. republik ZSRR, skupionych we Wspólnocie Niepodległych Państw (WNP). MAK zajmuje się też certyfikowaniem sprzętu lotniczego, lotniczych zakładów produkcyjnych i remontowych, a także lotnisk na obszarze swojego działania.
MAK badał też katastrofę polskiego Tu-154M pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 roku, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent RP Lech Kaczyński i jego małżonka Maria.
Za przyczyny tragedii MAK uznał m.in. błędy w pilotażu, zły dobór załogi, złamanie przepisów lotniczych, obecność osób postronnych w kabinie pilotów, zlekceważenie ostrzeżeń, braki w wyszkoleniu załogi i złą organizację lotu. Żadne z wytkniętych uchybień nie obciąża strony rosyjskiej.
Wśród sformułowanych przez MAK rekomendacji, które mają poprawić bezpieczeństwo lotów, znalazły się postulaty zakazania obecności osób postronnych w kabinie pilotów i rozważenia wprowadzenia przepisu, iż wszelkie loty międzynarodowe z pasażerami powinny się odbywać zgodnie z normami Konwencji o lotnictwie cywilnym ICAO (Konwencji Chicagowskiej).
Zdaniem polskich ekspertów, część ze wskazanych przez MAK przyczyn katastrofy smoleńskiej nie ma potwierdzenia w faktach. Strona polska oceniła też, że MAK w czasie badania wypadku Tu-154M niejednokrotnie naruszył załącznik nr 13 do Konwencji Chicagowskiej ICAO.
Z Moskwy Jerzy Malczyk (PAP)
mal/ mc/ jbr/
Komentarze