Przejdź do treści
Źródło artykułu

Uwagi do projektu rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych

Poniżej prezentujemy uwagi do projektu nowego rozporządzenia opisującego klasyfikację statków powietrznych. Jest to głos w ramach konsultacji społecznych realizowanych w procesie legislacyjnym i jest de facto powtórzeniem i rozwinięciem tekstu opublikowanego kilka dni temu - który znalazł w lotniczej społeczności spore zainteresowanie i aprobatę.

Szanowni Państwo,

Proszę przyjąć uwagi Zespołu Konsultacyjnego Lotnictwa Lekkiego do projektu rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych (art..33 ust. 1 i 4).

Postulujemy uproszczenie definicji Urządzenia Latającego w zgodzie z logiką i prawem UE.

Stan prawny.

Na mocy traktatów, oraz biorąc pod uwagę istniejący porządek prawny, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2018/1139 (zwane „Rozporządzeniem Bazowym”) i jego pochodne, plasują się pomiędzy naszą konstytucją, a ustawami (w tym Prawem Lotniczym).

Częścią „Rozporządzenia Bazowego” jest „załącznik I”, który pełni rolę sita do odsiewania statków powietrznych, które są, albo nie  są w kompetencjach EASA (to jest jedyna funkcja tego załącznika!).

Funkcją „załącznika I” nie jest klasyfikowanie statków powietrznych!

„ZAŁĄCZNIK I     Statki powietrzne, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. d) 1. Kategorie statków powietrznych załogowych, do których niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania(…)”

art. 2 ust. 3 lit. d) :

„Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do: (…)  d) projektowania, produkcji, obsługi technicznej i eksploatacji statków powietrznych wymienionych w załączniku I, których operacje wiążą się z niskim ryzykiem dla bezpieczeństwa lotniczego, ani do uczestniczącego w nich personelu i organizacji, chyba że dany statek powietrzny otrzymał certyfikat, lub uznano, że otrzymał certyfikat, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008.”

Prosimy o zapoznanie się z preambułą do „Rozporządzenia Bazowego”, która stanowi wykładnię jego zapisów. Akty prawne muszą być przecież czytane i stosowane jako całość.

Spełnienie choćby jednego warunku spośród wymienionych w  owym załączniku powoduje wyłączenie zamieszczonych tam rodzajów statków powietrznych spod jurysdykcji EASA (alternatywa – jest prawdziwa, gdy chociaż jedno ze zdań jest prawdziwe). Obowiązuje tu prosta logika oparta o naukę o zbiorach ze szkoły podstawowej. Jeżeli Zbiór „B” w całości zawiera się w zbiorze „A” to wszystkie elementy zbioru „B” są jednocześnie elementami zbioru „A”.

*Nie posiadający certyfikatu typu EASA i nie jest „konwencyjny”

Logika wyznaczania przynależności do UL jest następująca:

Schemat logiczny posiadania SP w PL

Postulujemy, wprowadzenie prostej i jednoznacznej definicji „Urządzenia Latającego” zgodnie z prawem UE, logiką i oczekiwaniami środowiska:

Urządzenie Latające, to załogowy statek powietrzny, który spełnia łącznie następujące warunki:

  1. spełnia którykolwiek z warunków „załącznika I”  rozporządzenia (UE) 2018/1139 (przy uwzględnieniu art.2 pkt8)
    oraz
  2. w odniesieniu do którego nie wydano certyfikatu albo nie uznano, że wydano certyfikat zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 lub z (UE) 2018/1139, lub w odniesieniu do którego nie złożono deklaracji zgodnie z (UE) 2018/1139
    oraz
  3. nie jest objęty ważnym certyfikatem typu zgodnym z Załącznikiem 8 do Konwencji Chicagowskiej
    oraz
  4. którego parametry nie przekraczają następujących wartości:

Podział Urządzeń Latających na rodzaje (kategorie i podkategorie, wraz z definicjami, (co jest, ultralekkim statkiem powietrznym, lotnią, paralotnią itp.), powinien być zapisany w rozporządzeniu regulującym sposób użycia

Naszym podstawowym postulatem jest rezygnacja z podziału na kategorie K6 (AEHR)!

Proszę zwrócić uwagę, że powyższy postulat wypełnia w całości postulat nr 3 (w „Ocenie Skutków Regulacji”) prezentowany na stronie ministerstwa).

Chcielibyśmy także zwrócić uwagę na aspekt historyczny wprowadzenia podziału na kategorie K6(AEHR). (oddzielenia konstrukcji „fabrycznych” od „niefabrycznych”) Odbyło się to w czasach sprzed tzw. ”OPT-OUT”, kiedy pojawiła się pilna potrzeba wprowadzenia „protezy prawnej” celem legalizacji użytkowania UL o masach 495-600kg.

Przyjęcie przez Polskę „OPT-OUT” zlikwidowało ten problem w całości i powinno służyć uproszczeniu klasyfikacji statków powietrznych zamiast jej dalszej komplikacji.    

Kolejne argumenty za likwidacją K6:

Skoro w  „załączniku I” dla statków powietrznych: amatorskich, historycznych, replik czy też zmodyfikowanych do celów badawczych, nie ma ograniczeń masowych, to dokładnie taki sam podział powinien dotyczyć statków powietrznych Kategorii Specjalnej, nieprawdaż?

Albo, w czym UL wykonany przez amatora w więcej niż 51% jest lepszy (bezpieczniejszy), od wykonanego tylko w 20%?

Oprócz oczywistych różnic dzielących poszczególne UL (ultralekkie statki powietrzne, lotnie, paralotnie itp.), dla których istnieją osobne rozdziały   w rozporządzeniu „wyłączającym”, musi pozostać jeden podstawowy podział (ze względu na sposób wykazania niezawodności technicznej) na:

  • KWALIFIKOWANE (w uproszczeniu: fabryczne z odpowiednikiem świadectwa typu)
  • NIEKWALIFIKOWANE (prototypy, konstrukcje amatorskie, sprowadzane z zagranicy UL które nie posiadają świadectwa typu)

Skutki proponowanych przez nas rozwiązań:

Podczas spotkań przedstawicieli środowiska z przedstawicielami ULC, artykułowany jest często problem przestrzegania przepisów przez użytkowników urządzeń latających. W naszym przekonaniu warunkiem koniecznym do przestrzegania prawa jest jego czytelność, na poziomie zwykłego obywatela. Przyszły użytkownik, który planuje kupić czy zbudować UL powinien w jasny i klarowny sposób móc określić jakie warunki brzegowe go obowiązują. Bez tego będziemy obserwować dalsze rozjechanie się prawa i rzeczywistości.

Zespół Konsultacyjny Lotnictwa Lekkiego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony