Lotnisko Katowice odprawiło 8 proc. więcej ładunków
„Ubiegłoroczny wynik potwierdził dominującą pozycję pyrzowickiego lotniska wśród polskich portów regionalnych w zakresie lotniczego cargo. Jesteśmy też liderem na polskim rynku w zakresie obsługi dalekodystansowych czarterów cargo” - powiedział PAP rzecznik podkatowickiego portu Cezary Orzech.
W minionym roku z i do Pyrzowic odprawiono 12 tys. 138 ton frachtu, z czego 7.033 ton nadano w eksporcie, a 5.104 ton w imporcie. W samym grudniu ubiegłego roku odprawiono o prawie 30 proc. frachtu więcej niż w tym samym czasie 2010 r.
Ważną część połączeń cargo stanowią loty dalekodystansowe, głównie czartery. W roku 2011 r. lotnisko obsłużyło rejsy czarterowe cargo do Johannesburga, Buenos Aires, Tokio, Moskwy, Istambułu, Dallas i Chicago. W wielu przypadkach realizowały je wielkie Jumbo Jety.
„Na żadnym innym polskim lotnisku tak często nie są obsługiwane komercyjne czartery cargo” - podkreślił Orzech.
Lotnisko Katowice - jako jedyne w Polsce - od dwóch lat utrzymuje także regularne dalekodystansowe połączenie cargo do Hamilton w pobliżu Toronto w Kanadzie. Operacje wykonywane są raz w tygodniu. Dotychczas na tej trasie przewieziono w sumie ok. 4,5 tys. ton frachtu.
Swoje bazy w Pyrzowicach mają też światowe firmy kurierskie DHL, FedEx, UPS, TNT.
Do 2014 r. w Katowice Airport ma powstać nowa baza cargo, zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska. Obecnie trwają prace wykończeniowe nowego hangaru technicznego, który będzie oddany do użytku w lipcu tego roku.
Ponadto jeszcze w tym roku będzie ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej drogi startowej. Prace budowlane powinny rozpocząć się najpóźniej w czwartym kwartale tego roku, a zakończą się w trzecim kwartale 2014 r.
Długość nowej drogi startowej wyniesie 3,2 tys. m, z możliwością przedłużenia do 3,6 tys. m. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości pyrzowickiego lotniska w zakresie obsługi dalekodystansowych połączeń towarowych.
Obecnie siatka połączeń pasażerskich z Pyrzowic obejmuje loty regularne w 32 kierunkach oraz czarterowe na sześciu trasach. Port rozbudowuje infrastrukturę obsługi technicznej samolotów, zamierzając stać się portem bazowym dla kolejnych przewoźników.
W październiku ubiegłego roku rozpoczęła się modernizacja terminalu pasażerskiego A - gdzie realizowane są odprawy poza strefę Schengen. Obiekt otrzyma nową elewację, a jego powierzchnia użytkowa wzrośnie o tysiąc metrów kw., do 8,6 tys. mkw. Zakończenie modernizacji planowane jest wiosną tego roku.
W Pyrzowicach trwają także prace budowlane związane z realizacją największej inwestycji w dotychczasowej historii portu. Kosztem 81 mln zł w ciągu dwóch lat powstanie nowa płyta postojowa na 13 samolotów wielkości Airbusa A320 czy Boeinga 737.(PAP)
mab/ abe/
Komentarze