Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Katowice odprawiło 8 proc. więcej ładunków

Ponad 12,1 tys. ton ładunków odprawił w ub. roku Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach. To 8 proc. więcej niż rok wcześniej. Do 2014 r. lotnisko zyska nową bazę cargo, która ma umocnić jego pozycję centrum lotniczego ruchu towarowego.

„Ubiegłoroczny wynik potwierdził dominującą pozycję pyrzowickiego lotniska wśród polskich portów regionalnych w zakresie lotniczego cargo. Jesteśmy też liderem na polskim rynku w zakresie obsługi dalekodystansowych czarterów cargo” - powiedział PAP rzecznik podkatowickiego portu Cezary Orzech.

W minionym roku z i do Pyrzowic odprawiono 12 tys. 138 ton frachtu, z czego 7.033 ton nadano w eksporcie, a 5.104 ton w imporcie. W samym grudniu ubiegłego roku odprawiono o prawie 30 proc. frachtu więcej niż w tym samym czasie 2010 r.

Ważną część połączeń cargo stanowią loty dalekodystansowe, głównie czartery. W roku 2011 r. lotnisko obsłużyło rejsy czarterowe cargo do Johannesburga, Buenos Aires, Tokio, Moskwy, Istambułu, Dallas i Chicago. W wielu przypadkach realizowały je wielkie Jumbo Jety.

„Na żadnym innym polskim lotnisku tak często nie są obsługiwane komercyjne czartery cargo” - podkreślił Orzech.

Lotnisko Katowice - jako jedyne w Polsce - od dwóch lat utrzymuje także regularne dalekodystansowe połączenie cargo do Hamilton w pobliżu Toronto w Kanadzie. Operacje wykonywane są raz w tygodniu. Dotychczas na tej trasie przewieziono w sumie ok. 4,5 tys. ton frachtu.

Swoje bazy w Pyrzowicach mają też światowe firmy kurierskie DHL, FedEx, UPS, TNT.

Do 2014 r. w Katowice Airport ma powstać nowa baza cargo, zlokalizowana w południowo-wschodniej części lotniska. Obecnie trwają prace wykończeniowe nowego hangaru technicznego, który będzie oddany do użytku w lipcu tego roku.

Ponadto jeszcze w tym roku będzie ogłoszony przetarg na wykonawcę nowej drogi startowej. Prace budowlane powinny rozpocząć się najpóźniej w czwartym kwartale tego roku, a zakończą się w trzecim kwartale 2014 r.

Długość nowej drogi startowej wyniesie 3,2 tys. m, z możliwością przedłużenia do 3,6 tys. m. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości pyrzowickiego lotniska w zakresie obsługi dalekodystansowych połączeń towarowych.

Obecnie siatka połączeń pasażerskich z Pyrzowic obejmuje loty regularne w 32 kierunkach oraz czarterowe na sześciu trasach. Port rozbudowuje infrastrukturę obsługi technicznej samolotów, zamierzając stać się portem bazowym dla kolejnych przewoźników.

W październiku ubiegłego roku rozpoczęła się modernizacja terminalu pasażerskiego A - gdzie realizowane są odprawy poza strefę Schengen. Obiekt otrzyma nową elewację, a jego powierzchnia użytkowa wzrośnie o tysiąc metrów kw., do 8,6 tys. mkw. Zakończenie modernizacji planowane jest wiosną tego roku.

W Pyrzowicach trwają także prace budowlane związane z realizacją największej inwestycji w dotychczasowej historii portu. Kosztem 81 mln zł w ciągu dwóch lat powstanie nowa płyta postojowa na 13 samolotów wielkości Airbusa A320 czy Boeinga 737.(PAP)

mab/ abe/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony