Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Katowice obsłużyło w 2018 r. 4,84 mln pasażerów

Blisko 4,84 mln pasażerów skorzystało w 2018 r. z lotniska Katowice - o 24,3 proc. więcej niż w 2017 r. Lotnisko odnotowało rekordowe wyniki we wszystkich segmentach ruchu: ogółem, regularnym i czarterowym.

Jak poinformował w piątek Piotr Adamczyk z działu komunikacji i promocji Katowice Airport, z tamtejszych połączeń rozkładowych skorzystało 2,85 mln podróżnych (wzrost rok do roku o 17,4 proc.), a z siatki połączeń czarterowych 1,97 mln osób (wzrost o 35,3 proc.). Czteromilionowego pasażera obsłużono w Katowicach 3 października (w całym ub. roku port obsłużył blisko 3,9 mln osób).

Po raz pierwszy w skali roku lotnisko przekroczyło w 2018 r. liczbę 40 tys. startów i lądowań - odbyło się tam 41 007 operacji lotniczych, o 6 282 więcej (o 18 proc.) niż w 2017 r.

Dobowy rekord liczby obsłużonych pasażerów - 25 476 osób - odnotowano w Katowice Airport w czwartek 28 czerwca ub. roku. Miesięczny rekord przypadł w lipcu, gdy z siatki połączeń lotniska skorzystało 694 415 pasażerów (wcześniejszy rekord, z czerwca 2017 r., wynosił 581 003 osoby).

Wśród pięciu najpopularniejszych państw, do których można było w 2018 r. latać z Katowic, znalazły się: Wielka Brytania (770 tys. pasażerów), Niemcy (546 tys.), Włochy (253 tys.), Holandia (186 tys.) i Norwegia (186 tys.). Pięcioma najpopularniejszymi kierunkami regularnymi były: Londyn Luton (374 tys. osób), Dortmund (259 tys.), Eindhoven (142 tys.), Warszawa (142 tys.) i Frankfurt (134 tys.).

Z biurami podróży na wakacje w 2018 r. najchętniej podróżowano z Pyrzowic do Grecji (508 tys. pasażerów), Turcji (327 tys.), Hiszpanii (275 tys.), Egiptu (243 tys.) i Bułgarii (201 tys.). Najpopularniejszymi kierunkami czarterowymi z wylotem z Pyrzowic były Antalya (216 tys. podróżnych), Burgas (132 tys.), Hurghada (117 tys.), Heraklion (99 tys.) i Rhodos (79 tys.).

Komentując statystyki ruchu pasażerskiego Katowice Airport za 2018 r., cytowany przez Adamczyka prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza katowickim lotniskiem, Artur Tomasik zaznaczył, że branży lotniczej w ub. roku sprzyjała dobra koniunktura gospodarcza.

"Potencjał demograficzny, biznesowy i turystyczny regionu, w którym funkcjonujemy, determinuje strukturę ruchu w Pyrzowicach. W 2018 r. około 95 proc. pasażerów, korzystających z połączeń regularnych i czarterowych oferowanych przez linie lotnicze z Pyrzowic, stanowili nasi rodacy podróżujący na wakacje, w celach rodzinnych, zarobkowych czy służbowych" - wskazał Tomasik.

Ocenił też, że rozwój portu pozytywnie wpływa na jego otoczenie, rozwija się prywatny biznes, w tym parkingowy. Zaznaczył, że gmina Ożarowice, na terenie której położone jest lotnisko, zajęła pierwsze miejsce w rankingu najbogatszych gmin w woj. śląskim, opartym o dane z Ministerstwa Finansów.

Władze GTL zwracają uwagę na dynamiczny rozwój lotniska jako miejsca pracy. Na jego terenie funkcjonuje ponad 50 różnych firm i instytucji, zatrudniających ponad 3,5 tys. pracowników. Wzrosło zatrudnienie m.in. w firmach kurierskich, obsłudze technicznej czy innych usługach lotniskowych. Nowe miejsca pracy powstały też dzięki niedawnemu uruchomieniu przylotniskowego Hotelu Moxy. GTL ocenia, że do końca dekady w porcie będą pracowały ok. 4 tys. osób.

Według wstępnych szacunków zarządu GTL w tym roku ruch w Katowice Airport będzie rósł wolniej, niż w ubiegłym; z siatki połączeń skorzysta o ok. 5 proc. pasażerów więcej, niż 2018 r. Oznacza to, że w Pyrzowicach po raz pierwszy w historii może zostać obsłużonych 5 mln pasażerów w ciągu roku.

Z prowadzonych na katowickim lotnisku inwestycji, w listopadzie 2018 r., jeszcze przed szczytem klimatycznym ONZ w Katowicach, zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej w strefie cargo. Równolegle rozpoczął się drugi etap rozbudowy płyty cargo, który ma trwać do IV kw. br.

We wrześniu ub. roku rozpoczęła się rozbudowa parkingu nr 1, przed terminalami pasażerskimi. Powstanie na nim ponad 600 nowych miejsc postojowych wraz z drogami wewnętrznymi i nowym układem wyjazdowym z systemem sześciu bramek. W tym roku rozpocznie się też przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B.

W pierwszym półroczu br. GTL zamierza rozpocząć prace koncepcyjne związane z budową całkowicie niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej.

Zarządca katowickiego lotniska chce też w najbliższych latach przeprowadzić takie projekty, jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy obsługi technicznej, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana ma być liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli. GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej. (PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony