Lotnisko Katowice chce zbudować niewielki terminal dla VIP-ów i biznesu
Plany w tym zakresie przedstawił w poniedziałek prezes zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego Artur Tomasik. Jak mówił, pyrzowickie lotnisko chce „powalczyć” o lotniczy ruch biznesowy.
W pierwszym etapie, jeszcze w tym roku, wprowadzona zostanie tzw. usługa fasttrack (szybka droga), umożliwiająca szybką odprawę podróżnych biznesowych. W tym celu w terminalu B powstanie osobna kontrola bezpieczeństwa, by podróżni nie musieli stać w długich kolejkach. Nastąpi też gruntowna modernizacja saloników dla VIP-ów i biznesmenów.
Docelowo ruch tego typu ma być jeszcze bardziej oddzielony od zwykłego. W porcie rozpoczęły się prace nad koncepcją osobnego, niewielkiego terminalu wraz z niezbędna infrastrukturą (jak płyta postojowa i drogi do kołowania) do obsługi pasażerów samolotów biznesowych lotnictwa ogólnego (tzw. general aviation). Docelowo ma on powstać w południowej części lotniska, za obecnie istniejącymi hangarami technicznymi.
„Wkrótce powstanie wizualizacja tej koncepcji, którą chcemy przedstawić grupie firm; liczymy, że do końca roku uzyskamy deklaracje zainteresowana tym projektem. Sama budowa może potrwać od 18 do 24 miesięcy, a jej koszt wyniesie ok. 8-10 mln zł” – oszacował Tomasik.
Oprócz terminalu ma powstać specjalna infrastruktura dla lotnictwa ogólnego. Planowane jest wydzielenie 12 działek, na których inwestorzy biznesowi mogliby posadowić hangary dla swoich samolotów.
Częścią rozwoju okołolotniskowej infrastruktury ma być także budowa w pobliżu portu minimum trzygwiazdkowego hotelu, gdzie miejsca będzie można rezerwować przez światowe sieci rezerwacji biletów. W drugiej połowie tego roku ogłoszony zostanie przetarg na dzierżawę 0,6-hekterowej działki w południowej części lotniska (za budynkiem cargo), gdzie ma powstać hotel.
Plany inwestycyjne portu obejmują również lotnicze cargo; jego obsługa za około trzy lata ma być przeniesiona z południowej do wschodniej części lotniska, gdzie powstanie nowa rampa cargo o powierzchni 7 tys. m kw.
Natomiast już w lipcu do użytku będzie oddany nowy hangar techniczny, który znacząco powiększy możliwości serwisowania samolotów w Pyrzowicach. Jesienią planowane jest wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę nowej drogi startowej o długości 3,2 m. Trwa budowa nowej płyty postojowej na 15 dużych maszyn i modernizacja dróg do kołowania samolotów – będą gotowe w 2013 r.
W poniedziałek pasażerom oficjalnie udostępniono zmodernizowany i powiększony o tysiąc m kw. terminal A, skąd realizowane są loty poza strefę Schengen. Inwestycja pochłonęła ok. 9 mln zł. Obiekt zyskał m.in. nową, szklaną elewację, zawieszony na linach nowy dach oraz bardziej przestronne i doświetlone wnętrze. Obecnie łączna powierzchnia terminali pasażerskich pyrzowickiego lotniska wynosi ok. 8,5 tys. m kw.
Władze portu chciały, aby rozbudowany terminal A został oddany do użytku jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Europy. Choć na Śląsku nie odbywają się rozgrywki Euro 2012, podkatowickie lotnisko również obsłuży część ruchu związanego z mistrzostwami. Szacuje się, że w okresie mistrzostw będzie tu ok. 20 operacji na godzinę, wobec 15 standardowo.
W 2012 r. podkatowickie lotnisko spodziewa się rekordowej liczby podróżnych - ok. 2,8 mln, z czego ok. 1 mln to pasażerowie lotów czarterowych.
Od początku roku do końca maja z usług Katowice Airport skorzystało w sumie ponad 847,5 tys. pasażerów, czyli o 8,5 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Ruch regularny wzrósł o 5,7 proc., a czarterowy o 28,2 proc. Od stycznia do końca maja samoloty lądowały i startowały w Pyrzowicach prawie 11,5 tys. razy.
W obecnym sezonie siatka połączeń regularnych z Katowice Airport obejmuje 34 trasy do 13 europejskich państw. Najwięcej tras obsługuje Wizz Air (20), następnie Ryanair (5), PLL LOT (3), OLT Express (3), Lufthansa (2) i SAS (1). Siatka połączeń czarterowych to 43 trasy do 14 państw w Europie, Azji i Afryce.(PAP)
mab/ je/
Komentarze