Historyczny rekord największej liczby lotów w ciągu jednego tygodnia
Historyczny rekord największej liczby lotów w ciągu jednego tygodnia w obszarze zarządzanym przez EUROCONTROL Network Manager (NM) miał miejsce w 35. tygodniu 2025 r. (od 25 do 31 sierpnia). W tych właśnie dniach cztery kraje, tj. Rumunia, Bułgaria, Słowenia i Austria, osiągnęły najwyższą w historii dzienną liczbę lotów kontrolowanych, wliczając w to przyloty, odloty i loty tranzytowe.
W ubiegłym roku ponad połowa krajów w obszarze NM odnotowała najwyższą liczbę dziennych lotów, a rekordem był 18 lipca 2025 r., w którym to dniu Francja obsłużyła 12 315 lotów co stanowiło najwyższy dzienny wolumen ruchu w historii jednego kraju w obszarze NM. Z kolei szczytowe natężenie ruchu w ciągu ostatnich dwóch lat odnotowały kraje bałkańskie.
Wynika to częściowo z silnego ożywienia gospodarczego po pandemii COVID-19, wzrostu turystyki w tych państwach oraz wzrostu liczby przelotów w następstwie zmian tras w przestrzeni powietrznej spowodowanych wojną na Ukrainie i napięciami na Bliskim Wschodzie.
Jednak nie wszystkie kraje odnotowują wzrost ruchu lotniczego. Niemcy, Wielka Brytania, Holandia, kraje skandynawskie i bałtyckie odnotowały najwyższy poziom ruchu lotniczego ponad pięć lat temu, a najnowsza prognoza bazowa EUROCONTROL wskazuje, że w 2025 r. ich poziom ruchu pozostanie niższy niż w 2019 r.
Niektóre kraje, zwłaszcza bałtyckie i Finlandia, zostały silnie dotknięte brakiem dostępności dla europejskich (i innych) linii lotniczych rosyjskiej i białoruskiej przestrzeni powietrznej.
Jednak do tego spadku przyczyniły się również inne czynniki, w tym ograniczenie lotów krajowych w niektórych państwach, polityka środowiskowa promująca alternatywne środki transportu oraz wprowadzenie podatku od wylotów (np. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii i Szwecji, choć ta ostatnia zniosła te obciążenia w lipcu 2025 r.).
Pewną rolę odegrało również zaprzestanie działalności przez niektóre z linii lotniczych, w szczególności w przypadku krajów bazowych tych operatorów (np. Flybe i Thomas Cook w Wielkiej Brytanii). Ponadto, do zmniejszenia się liczby lotów tranzytowych w niektórych krajach, mogły się przyczynić wysokie stawki jednostkowe za takie przeloty.
Dodatkowo na ruch w kilku państwach wpłynęła niestabilna sytuacja polityczna. Ukraina, Mołdawia i Izrael osiągnęły swój najwyższy poziom ruchu odpowiednio w 2012, 2013 i 2018 r., czyli przed rosyjską agresją z 2014 r. i wybuchem konfliktu w Strefie Gazy.
Warto zauważyć miejsce Polski w tym zestawieniu. Najwyższy wskaźnik ruchu w naszym kraju odnotowano w 2019 r. przed pandemią Covid-19 i było to 3182 lotów obsłużonych jednego dnia.
Ogólnie rzecz biorąc, większość krajów na osiach południowo-wschodniej i południowo-zachodniej, maksymalny poziom lotów osiągnęła w 2025 r., co odzwierciedla zmianę popytu w połączeniu ze wzrostem ruchu do miejsc wakacyjnych i spadkiem liczby podróży służbowych w porównaniu z latami sprzed pandemii. Statystyki odnoszą się do lotów wykonywanych zgodnie z przepisami IFR (Instrument Flight Rules).
Komentarze