Krakowskie lotnisko odprawiło w 2012 r. rekordowo wielu pasażerów
W ubiegłym roku w krakowskim porcie wykonano 39 tys. 355 operacji lotniczych, czyli o 20 proc. więcej niż w 2011 r.
„Miniony rok, co potwierdzają statystyki, to czas mozolnej pracy w zakresie rozwoju siatki połączeń. W 2012 r. pozyskaliśmy aż 22 nowe destynacje” - ocenił w środę prezes Kraków Airport, Jan Pamuła.
Według niego, największy wpływ na wyniki w 2012 roku miało otwarcie połączenia z Moskwą obsługiwanego przez linie Aerofłot, rozwój siatki Eurolotu, umocnienie pozycji Lufthansy, zwiększenie częstotliwości połączeń ze stolicą Niemiec przez Airberlin i dalszy rozwój oferty segmentu przewoźników niskokosztowych.
Kraków Airport jest drugim, co do wielkości - po warszawskim lotnisku - portem w Polsce. W obowiązującym zimowym rozkładzie lotów oferuje połączenia regularne i czarterowe do ponad 50 portów.
Na 2013 rok władze lotniska zapowiadają rozpoczęcie inwestycji, dzięki którym roczna przepustowość portu wzrośnie do ok. 8 mln pasażerów.
Najpoważniejszą inwestycją portu jest rozbudowa terminalu pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, w pierwszym etapie inwestycji zostanie zbudowany nowy terminal. Następnie istniejący terminal międzynarodowy zostanie wyremontowany i oba budynki zostaną połączone.
Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał blisko 55 tys. m kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.), co pozwoli na odprawienie w ciągu roku ok. 8 mln pasażerów. Obiekt będzie posiadał cztery rękawy dla samolotów, w tym jeden rezerwowy.
Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się w rejonie terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej. Planowana jest także rozbudowa i modernizacja dróg kołowania oraz płyty postojowej dla samolotów.
Przedsięwzięcia zaplanowane na najbliższe trzy lata mają zmienić - zdaniem władz Kraków Airport - wygląd krakowskiego lotniska. Wartość inwestycji szacowana jest na około 1 mld zł. Finansowane one będą z emisji obligacji o wartości do 615 mln zł, ze środków własnych oraz dofinansowania z Unii Europejskiej. Planowane jest też pozyskanie do spółki zarządzającej lotniskiem mniejszościowego inwestora finansowego. (PAP)
rgr/ mki/
Komentarze