Kraków: otwarto nową bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
Kosztem ok. 6 mln zł wybudowany został obiekt o powierzchni prawie 700 m kw.: hangar dla śmigłowca i pomieszczania dla załogi. Śmigłowiec jest wysuwany z hangaru na napędzanej elektrycznie platformie.
Od 2007 r. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Krakowie funkcjonowało w prowizorycznej bazie urządzonej dzięki wsparciu wojska. „Dzisiaj mamy europejskie warunki. Śmigłowiec przy złej pogodzie stoi w hangarze. W momencie wezwania pilot już w trakcie wyjazdu z hangaru na platformie uruchamia podzespoły i może na zewnątrz od razu włączyć silniki” - mówił dyrektor LPR Robert Gałązkowski. „Ludzie mają godne warunki pracy, także śmigłowiec jest trzymany w dobrych warunkach. W tym hangarze mamy możliwość robienia przeglądów technicznych” – dodał.
„Zachęcamy różne podmioty, żeby korzystały z Lotniczego Pogotowia, bo przy tym wyposażeniu, jakie mamy jest ono chyba najlepsze w Europie” – podkreślił wiceminister Rzemek.
W bazie LPR w Krakowie zatrudnionych jest siedmiu lekarzy, siedmiu ratowników, pięciu pilotów i mechanik. Rocznie krakowski LPR wykonuje ok. 500 lotów, w 2011 było to 469 lotów (299 do wypadków i nagłych zachorowań, 170 transportowych), w 2012 r. – 511 (odpowiednio 336 i 175).
Krakowska baza funkcjonuje do godz. 20. Jedyna baza całodobowa jest w Warszawie, do godz. 23 dyżurują bazy w Gdańsku i Wrocławiu.
„Chcielibyśmy, aby w perspektywie 4-5 lat sześć baz LPR w Polsce, w tym Kraków, dyżurowało całodobowo” - mówił Gałązkowski. „Te sześć baz, gdyby w Polsce doszło do zdarzenia o charakterze masowym, dałoby możliwość zadysponowania w przeciągu godziny pięciu śmigłowców” – wyjaśnił.
W 2011 r. LPR zakończyło program wymiany śmigłowców, na podstawie umowy między ministerstwem zdrowia z firmą Eurocopter pogotowie zostało wyposażone w 23 śmigłowce Eurocopter EC 135 i nowoczesny symulator lotu.
Baza w Krakowie jest jedną z ośmiu, które powstały w ramach finansowanego z środków unijnych projektu „Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego”. Wcześniej zrealizowano inwestycję w Białymstoku, Łodzi, Poznaniu, Sanoku, Suwałkach, Gdańsku i Kielcach oraz w Stacji Obsługi Technicznej w Szczecinie. Budowane są także bazy w Zielonej Górze i Wrocławiu. Całkowita wartość projektu to 68,28 mln zł, z czego 85 proc. to środki unijne, pozostałą część finansuje ministerstwo zdrowia. (PAP)
wos/ pz/
Komentarze