Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kraków: cztery oferty w przetargu na rozbudowę terminalu pasażerskiego

Cztery oferty wpłynęły w przetargu na generalnego wykonawcę rozbudowy terminalu pasażerskiego na lotnisku Kraków Airport wraz z przebudową wewnętrznego układu komunikacyjnego. To najważniejsza inwestycja krakowskiego lotniska w najbliższych latach.

Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzecznik portu Urszula Podraza, wśród oferentów są firmy polskie i zagraniczne. Zaproponowane przez nie ceny wahają się od prawie 368,9 mln zł brutto do ponad 611,3 mln zł brutto. Inwestor założył, że zamierza przeznaczyć na realizację przedsięwzięcia nie więcej niż 406,7 mln zł brutto.

Najniższą cenę - 368,9 mln zł brutto – przedstawiła włoska firma Astaldi. Kolejne są: PORR POLSKA - 467,4 mln zł brutto, Korporacja Budowlana DORACO - 506,3 mln zł brutto, konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) i Asseco Poland (partner) – 611,3 mln zł brutto.

Według przedstawicieli krakowskiego lotniska przetarg powinien być rozstrzygnięty do końca roku, a rozpoczęcie robót planowane jest w pierwszym kwartale 2013 r.

Przetarg dotyczy generalnego wykonawcy na rozbudowę i przebudowę międzynarodowego terminalu pasażerskiego wraz z przyłączami zewnętrznej infrastruktury technicznej oraz kładką łączącą terminal z parkingiem wielopoziomowym i przystankiem kolejki, a także budowy i przebudowy wewnętrznego układu komunikacyjnego.

W innym trwającym przetargu Kraków Airport wyłoni wykonawcę przebudowy drogi kołowania oraz rozbudowy płyty postojowej dla samolotów. Wpłynęło w nim pięć ofert konsorcjów i firm budowlanych.

Najważniejszą inwestycją portu jest rozbudowa terminalu pasażerskiego oraz wewnętrznego układu komunikacyjnego. Zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, w pierwszym etapie inwestycji będzie zbudowany nowy terminal. Następnie istniejący terminal międzynarodowy zostanie wyremontowany i oba budynki będą połączone w jedną bryłę.

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał blisko 55 tys. m kw. powierzchni użytkowej (obecnie 15 tys. m kw.), co pozwoli na odprawienie w ciągu roku ok. 8 mln pasażerów. Obiekt będzie posiadał cztery rękawy dla samolotów, w tym jeden rezerwowy.

Nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, ułatwi poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej. Planowana jest także rozbudowa i modernizacja dróg kołowania oraz płyty postojowej dla samolotów.

Inwestycje mają zwiększyć przepustowość krakowskiego portu do ok. 8 mln pasażerów rocznie.

Przedsięwzięcia zaplanowane na najbliższe trzy lata mają - zdaniem władz Kraków Airport - zmienić wygląd krakowskiego lotniska. Wartość inwestycji szacowana jest na około 1 mld zł. Finansowane one będą z emisji obligacji o wartości do 615 mln zł, ze środków własnych oraz dofinansowania z Unii Europejskiej. Planowane jest też pozyskanie do spółki zarządzającej lotniskiem mniejszościowego inwestora finansowego.

Kraków Airport jest drugim co do wielkości - po warszawskim lotnisku - portem w Polsce. W obowiązującym zimowym rozkładzie lotów ma 51 regularnych połączeń do 43 miast w Europie. W zeszłym roku lotnisko obsłużyło ponad 3 mln osób. Na ten rok władze portu zakładają odprawienie ponad 3,4 mln pasażerów.

Najwięcej udziałów w spółce MPL Kraków-Balice należy do PP Porty Lotnicze (76 proc.), a samorząd województwa małopolskiego ma blisko 23 proc. Niewielkie udziały należą też gminy Kraków i Zabierzów. (PAP)

rgr/ amac/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony