Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kraków Airport z nowym terminalem i połączeniem kolejowym do centrum miasta

Od poniedziałku pasażerowie korzystają z nowej część terminala pasażerskiego w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Kraków-Balice. Otwarto też dla podróżnych połączenie kolejowe łączące lotnisko z centrum miasta. To najważniejsze inwestycje związane z rozbudową portu.

Jak podkreśliła minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak, inwestycje zrealizowane w Kraków Airport to nie tylko nowy lotniskowy terminal, ale także przykład dobrej współpracy między instytucjami odpowiedzialnymi za różne rodzaje transportu, dzięki której w stolicy Małopolski zostały zintegrowany transport lotniczy i kolejowy.

„Licznie przybywający do Krakowa goście spotkają się tu z takim poziomem obsługi, na jaki zasługują zarówno podróżni, jak i miasto” - oceniła.

Dzięki rozbudowie terminala pasażerskiego przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 mln pasażerów rocznie z obecnych 3,5 mln. Nowa część budynku (T4) ma 33 tys. m kw. Zlokalizowano tam część przylotową z trzema tzw. karuzelami bagażowymi, poczekalnię dla oczekujących na pasażerów, a także 11 poczekalni odlotowych ze sklepami i restauracjami. Od poniedziałku w budynku działa jeden rękaw umożliwiający bezpośrednie wsiadanie do samolotów, a kolejne dwa zostaną uruchomione do końca tego roku.

Wartość inwestycji realizowanej od wiosny 2013 r. przez włoską firmę Astaldi S.p.A. wynosi 368,88 mln zł brutto.

Trwa już drugi etap rozbudowy terminala pasażerskiego polegający na modernizacji starej hali przylotów, a wkrótce zacznie się też przebudowa starej części odlotowej. Wszystkie prace mają się zakończyć latem 2016 r.

Terminal pasażerski po rozbudowie będzie miał ponad 56 tys. m.kw. powierzchni użytkowej. Jak podkreślają władze lotniska, rozbudowa budynku została zaprojektowana tak, by zintegrować nową część obiektu z już istniejącą i stworzyć obiekt o jednolitej strukturze przestrzenno-funkcjonalnej. Znakiem identyfikującym krakowskie lotnisko jest nowa frontowa część terminalu w formie szklanego odwróconego pryzmatu.

Pasażerowie będą mieli do dyspozycji nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, która została zaprojektowana na poziomie 0, częściowo jako adaptacja istniejącej części terminalu (obecna hala odbioru bagażu), a częściowo jako nowa przestrzeń. Łącznie zaprojektowano 34 stanowiska odpraw check-in oraz stanowisko odpraw bagażu ponadgabarytowego i stanowisko odprawy VIP.

Pasażerowie przylatujący będą mieli do dyspozycji nową salę odbioru bagażu rejestrowanego, która została zaprojektowana na poziomie 0 w nowej - wschodniej części terminalu.

Na poziomie pierwszego piętra zaprojektowano scentralizowaną strefę kontroli bezpieczeństwa pasażerów i bagażu podręcznego dla wszystkich kierunków. Po rozbudowie w terminalu będzie docelowo 18 wyjść. Dodatkowo powstaną nowe poczekalnie, które będą połączone przejściami nadziemnymi z trzema wieżami przyrękawowymi.

Integralną częścią rozbudowywanego obiektu jest kładka, która stworzyła nadziemne, kryte przejście piesze, łączące poziom +1 nowego terminalu z istniejącym garażem wielopoziomowym, stacją kolejową oraz hotelem. Powstał też nowy wewnętrzny układ komunikacyjny, z dodatkowymi pasami ruchu, który ułatwia poruszanie się wokół terminalu, parkingu wielopoziomowego, hotelu czterogwiazdkowego oraz stacji kolejowej.

Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (nowy terminal) oraz z Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 (układ komunikacyjny i kładka łącząca terminal z parkingiem wielopoziomowym, hotelem i przystankiem kolejki).

W poniedziałek pierwsi pasażerowie pojechali też pociągami Kolei Małopolskich po nowej linii kolejowej łączącej Kraków z lotniskiem Kraków Airport. Pociągi będą jeździć o stałych porach, co pół godziny. Przejazd w jedną stronę zajmuje 18 minut. Jak podkreślił członek zarządu PKP PLK Marcin Mochowski, to obecnie najkorzystniejszy sposób przejazdu dla pasażerów na krakowskie lotnisko.

„To też kolejny krok w budowaniu systemu kolei aglomeracyjnej w aglomeracji krakowskiej, po uruchomieniu połączenia do Wieliczki” - dodał.

Pociągi będą kursować według ustalonego wcześniej rozkładu jazdy o stałych porach, co pół godziny. Dzięki modernizacji linii Kraków – Balice pociągi dojadą bezpośrednio do terminalu lotniska. Inwestycja o wartości prawie 350 mln zł polegała na dobudowaniu drugiego toru na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużeniu połączenia o ok. 500 m do głównego terminalu lotniskowego oraz elektryfikacji linii.

Wybudowane zostały trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie są dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych oraz wyposażone w wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Dodatkowo zmodernizowany został przystanek Kraków Łobzów.

Dzięki modernizacji i elektryfikacji linii przejazd z centrum miasta do Balic zajmie 18 minut. Powstanie również możliwość zwiększenia częstotliwości kursowania składów w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Linię obsługiwać będzie 39 nowoczesnych pociągów, 33 z nich będzie kursować na trasie od stacji Wieliczka Rynek-Kopalnia przez Kraków do Balic i z powrotem. Pozostałe sześć pociągów kursować będzie z Krakowa do Balic wczesnym rankiem i późnym wieczorem, kiedy nie ma kursów do Wieliczki.

Bilet normalny na trasie Kraków Główny–Balice Port Lotniczy będzie kosztował 8 zł, a bilet normalny dla pasażerów korzystających z trzech nowych przystanków: Kraków Młynówka, Kraków Zakliki i Kraków Olszanica, które wybudowano na tym odcinku linii kolejowej – 3 zł.

Kraków Airport jest drugim co do wielkości portem lotniczym w Polsce. Lata do niego 17 przewoźników, w tym 11 linii tradycyjnych. W ub.r. lotnisko obsłużyło rekordową liczbę prawie 3,818 mln pasażerów. Jak zapowiedział prezes lotniska Jan Pamuła, w tym roku powinna zostać przekroczona granica 4 mln pasażerów.(PAP)

rgr/ gma/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony