Przejdź do treści
Źródło artykułu

KPRM: Marcin Horała pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego

Marcin Horała w czwartek został wiceministrem infrastruktury, pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego - węzła mającego zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy - poinformowała KPRM.

"Premier Morawiecki powołał pana Horałę na Sekretarza Stanu oraz powierzył mu obowiązki Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego" - podała w czwartek na Twitterze Kancelaria Premiera.

Horała zastąpił na tym stanowisku Mikołaja Wilda.

Nowy pełnomocnik rządu ds. CPK powiedział w czwartek PAP, że wybór doradcy strategicznego oraz prezesa spółki celowej Centralny Port Komunikacyjny to najbliższe jego decyzje dotyczące CPK.

"Przede wszystkim ten projekt trzeba kontynuować zgodnie z harmonogramem i z tym, co zostało ustalone" - zapewnił Horała. Ocenił, że projekt budowy portu "posuwa się zgodnie z harmonogramem". "Najbliższy czas to negocjacje dotyczące wyboru doradcy strategicznego, czyli jednego z dużych, światowych portów lotniczych przesiadkowych, który będzie uczestnikiem procesu projektowania, przygotowania masterplanu lotniska" - powiedział.

Niedawno w mediach Wild mówił, że projekt CPK rozwinął się już na tyle, że funkcji sponsora projektu i kierownika merytorycznego nie może dłużej pełnić jedna i ta sama osoba. "Do roli +sponsora+ projektu potrzebujemy pełnokrwistego polityka" - powiedział. "Doszliśmy w tym projekcie do przełomowego momentu. Z jednej strony określiliśmy kluczowe parametry Portu Solidarność, wytyczyliśmy przebieg linii kolejowych prowadzących do CPK, przygotowaliśmy projekt rządowego planu wieloletniego, który zapewni inwestycji stabilne finansowanie. Zbudowaliśmy międzynarodowe i branżowe poparcie, prowadzimy dialog z mieszkańcami. Ale od tego, co będzie się działo w ciągu najbliższego roku – dwóch lat, zależy powodzenie całej inwestycji" - mówił Wild.

Podkreślał, że trzeba ruszyć na szeroką skalę z badaniami środowiskowymi w kraju oraz wybrać spośród najlepszych portów lotniczych świata doradcę strategicznego. Jego zdaniem mieszkańcy oczekują, że niebawem ruszy dobrowolny wykup gruntów. W jego ocenie, jeżeli wszystko się powiedzie, to w trakcie tej kadencji Sejmu koparki i buldożery wjadą na budowę Portu Solidarność i nowych tras kolejowych.

W czwartek Marcin Horała poinformował, że Mikołaj Wild będzie się ubiegał o funkcję prezesa spółki CPK. "A ja będę tym buldożerkiem politycznym, który będzie różne instytucje rządowe, nie tylko rządowe, spinał" - powiedział poseł PiS.

W rozmowie z PAP dodał, że przeprowadzenie konkursu na prezesa i szybkie jego wyłonienie będzie jednym z jego pierwszych zadań. "Pan Mikołaj Wild, dotychczasowy pełnomocnik, publicznie zapowiedział, że będzie startował w tym konkursie" - mówił Horała. Przyznał jednocześnie, że to jest konkurs i "różnie się może skończyć". Ocenił, że Wild ma "ogromne kompetencje". "Chyba nie ma w Polsce większego eksperta od CPK, na pewno ma duże szanse. I wtedy byśmy mogli w tandemie dalej urzędować" - powiedział Horała.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym zlokalizowanym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W odległości 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Marcin Horała jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. W 2004 roku ukończył wydział nauk społecznych oraz politologię, a w 2006 roku - wydział prawa i administracji.

Nowy pełnomocnik rządu ds. CPK (poseł PiS) w poprzedniej kadencji Sejmu był - od lipca 2018 r. - przewodniczącym sejmowej komisji śledczej ds. VAT. Jej celem było zbadanie prawidłowości działań organów i instytucji odpowiedzialnych za zapewnienia wpływów z tytułu podatku VAT i akcyzy do budżetu w latach 2007-2015. (PAP)

amac/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony